mit liv går ned
brevkassespørgsmål af
Katrine
21 år
Jeg aner ikke hvordan jeg skal styre mit liv. Det er virkeligt bare som om det er gået helt galt. For næsten 2 år siden var jeg hjemløs i 9-10 uger, nu har jeg enormt meget lyst til at forlade mit hjem og blive det igen. Det var meget nemmere at overskue tilværelsen der, ingen der pressede eller stressede mig. Får det enormt dårligt og svært af at blive presset og stresset (har PTSD). Jeg er dog lige startet på et studie, men det går helt vildt dårligt. Jeg er enormt langt bagud og kan slet ikke koncentrere mig eller fatte noget som helst. Jeg er en kæmpe fiasko. Jeg vil så gerne bare kunne finde ud af noget, men jeg har det åbenbart dårligere end jeg troede og gider altså ikke have hjælp, jeg vil klare det selv og jeg skal især IKKE have nogen former for medicin for det, gider ikke noget symptombehandling, det hjælper jo ikke på længere sigt og ændre ikke noget op i mit hoved, for mig virker det bare som om jeg snyder og ikke kæmper. Jeg er også begyndt at drikke alkohol dagligt (4-10) genstande. Jeg er begyndt at ryge nok 18-20 cigaretter om dagen, hvor jeg før røg 12-20 om ugen. Jeg ved seriøst ikke hvad jeg selv kan gøre. Jeg kan have så ubeskriveligt meget energi at jeg ikke kan sove i 60-80 timer (er vågen ca. 1-3 gange i måned 72 timer ad gangen). Jeg kan næsten ikke holde ud at være hjemme, det er seriøst som om det hele er ved at koge over. Nogle gange kan jeg nærmest ikke stå op og kan ikke overskue at lave andet end at ligge i min seng, men hverdag så kommer jeg også til et punkt hvor jeg ikke kan holde det ud mere og nærmest springer op af sengen og er hurtigt ude af døren. I den seneste periode har jeg ikke kunne falde i søvn og til ro (har taget mig 3-4 timer hver gang). Jeg dyrker også motion, hvilket der er flere der siger at det skulle hjælpe, men det gør det så overhovedet ikke på mig. Synes det er så svært, har det også ofte fysisk dårligt alle mulige steder. Glemmer dog også ofte at spise. Jeg ved ikke hvorfor jeg lige pludseligt i den seneste månedstid har fået det så svært med at stå op og komme ud af min seng. Jeg har aldrig i hele mit liv haft det sådan, medmindre jeg havde influenza eller lign. Jeg har selvfølgelig tænkt at det kunne være rare bare at ligge i min seng, men har nærmest altid sprunget ud. Har heller ikke lyst til at fortælle nogen som helst om hvordan jeg dybest set har det og hvordan mit liv er, for jeg er bange for de ikke tror på mig, pga. erfaring. Vil bare lige ud med det, for mit liv kører virkeligt dårligt lige nu, men skal jo bare tage mig sammen. I øvrigt har jeg ikke lyst til nogen skal vide hvordan mit liv er, især hvordan det er inde i mit hoved og gider slet ikke have nogen skal blande sig i mit liv og min hverdag (fra systemet). Hvis jeg ringer til min egen læge (så vil han kun henvise mig til psykiatrien).

Svar:
Kære Katrine
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg er rigtig ked af at høre, at du har det så svært lige nu. Det lyder som om, at der er mange ting, der presser dig, og at det du egentlig allerhelst vil, det er at få noget ro. Hvilket er helt forståeligt, for det lyder som en rigtig vanskelig situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at du derfor havde brug for at "komme ud med det" og få sat nogle ord på det, du oplever. Det skal du vide, at du altid er velkommen til enten her i vores brevkasse eller i vores anonyme SMS-rådgivning.
Der er rigtig mange ting i dit brev, som jeg bliver optaget af, når jeg læser det. Det første, jeg lægger mærke til, er, at du skriver, at du føler dig som en fiasko lige nu, fordi det er rigtig svært for dig på dit nye studie. Der har jeg bare brug for at sige, at det for mig er helt forståeligt, at det er svært for dig at balancere et studie oveni alt det, du oplever. Det er helt generelt hårdt at starte på et nyt studie, men når du så samtidig har det rigtig skidt og ikke sover særlig meget, så kan jeg virkelig godt forstå, at du ikke kan lykkedes med det lige nu. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil studere, og at det gør dig ked af det, at det går dårligt, men du er IKKE en fiasko. For mig der lyder det til, at du er overbelastet lige nu, og det handler derfor ikke om, at du "bare" skal tage dig sammen. Vi kan ikke altid gøre ting, selvom vi rigtig gerne vil, og nogle gange må vi erkende, at det bare ikke er det rigtige tidspunkt. Måske det er det samme, som gør sig gældende for dig og dit studie?
Noget andet i dit brev, som jeg lod mærke til, det er, at du skriver, at du ikke vil have hjælp, fordi du vil klare tingene selv. Sådan har rigtig mange det, og der kan være forskellige grunde til det. Jeg er nysgerrig på, hvad din grund er? Handler det f.eks. om frygten for, at folk ikke tror på dig, som du nævner? Eller handler det om ikke at føle sig som en byrde? Eller måske noget helt tredje? Uanset hvad så forstår jeg det godt. Jeg forstår godt ønsket om at ville gøre tingene på egen hånd, men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke, at det ikke er alle ting, som man kan løse på egen hånd. Vi har allesammen brug for hjælp engang imellem. Det er hverken forkert eller svagt eller noget, man skal skamme sig over.
Du skriver i dit brev, at du ikke vil tale med egen læge, fordi han bare vil henvise dig til psykiatrien, og at du ikke vil have medicin, fordi det bare er symptombehandling, som ikke hjælper på noget på langt sigt alligevel. Det får mig til at tænke, at du måske kender systemet indefra fra tidligere, og at dine erfaringer ikke er særlig gode? Hvis det er rigtigt, så kan jeg virkelig godt forstå, at du er afvisende overfor psykiatrien og medicin. Omvendt så udelukker en eller flere dårlige oplevelser ikke, at det stadig er det sted, hvor du måske kan få den rette hjælp. Lad os f.eks. se på medicin. Det er rigtigt, at det nogle gange mest af alt bliver symptombehandling, men nogle gange så er det måske ikke så skidt igen. Nogle gange er medicinen det, som lige kan tage toppen af ens symptomer, så man får energi og overskud til faktisk at kunne arbejde med det underliggende, og altså det som gør, at man får symptomerne. Måske et lignende scenarie kunne være vejen frem for dig? Det kan du jo f.eks. overveje at tale med din egen læge om, eller tale med personalet i psykiatrien om, hvis du lader dig henvise dertil.
For noget af det, jeg tænkte allermest, da jeg læste dit brev, Katrine, det er, at der er mange ting, som er meget bekymrende. Det er bekymrende for mig at høre, at du overvejer at bo på gaden, at det går dårligt med studie, at du drikker meget alkohol, og at du ikke sover. Det bekymrer mig, at du lægger alt presset på dig selv, og at du tænker, at du ene og alene skal løse alle dine problemer uden nogen som helst form for støtte. Det bekymrer mig, og derfor er mit råd til dig, at du ikke lukker nogle døre på forhånd. At du er åben for mulighederne, og at du undersøger dem, før du afviser dem. Så tal med din læge, og lad dig henvise til psykiatrien, hvis det er det, din læge anbefaler. Tal med personalet i psykiatrien om dine erfaringer, dine tanker og dine ønsker. Folk, der arbejder i psykiatrien ved en helt masse, men de ved ikke, hvad der sker i lige præcis dig, og derfor er det så vigtigt, at man åbner op og deler det, som fylder. Hvis de tilbyder behandling, så prøv det af og se, og husk igen, at jo mere en behandler ved om, hvad der sker inde i dig, jo større er deres chance for at kunne hjælpe dig.
Kære Katrine, jeg forstår virkelig godt, hvis det her måske ikke lige var det svar, du søgte. Jeg ved godt, at jeg beder dig gøre nogle ting, som du helst ikke vil. Men når jeg gør det, så er det fordi, at jeg tænker på, hvor ærgerligt det er, hvis du på forhånd får lukket den dør, som er vejen ud på den anden side af alle de svære ting, som du oplever lige nu. Så jeg håber, at du måske bare vil overveje nogle af de her ting. Og hvis du gerne vil tale om det, så tøv som sagt ikke med at kigge forbi vores SMS-rådgivning! Her sidder vores søde rådgivere klare til at tale med dig.
Jeg håber virkelig det allerbedste for dig, Katrine. Jeg krydser fingre, og jeg hepper.
Mange varme knus og tanker,
Dagmar