selvmordstanker

brevkassespørgsmål

selvmordstanker

brevkassespørgsmål af
lærke
23 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Jeg aner virkeligt ikke hvad jeg skal gøre, men har det mega elendigt. Jeg har lidt selvmordstanker og måske planer, men jeg har fået at vide (som der bliver holdt øje med det/mig). At hvis jeg er selvmordstruet/har mange selvmordstanker/ligger selvmordsplaner eller forsøger/står et sted hvor jeg kunne finde på at gøre det, så vil jeg miste mit kørekort ubetinget i rigtigt mange år. Det vil jeg selvfølgelig ikke, især når det er det eneste sted jeg føler mig bare det mindste tryk, der har i øvrigt heller ikke været nogle problemer overhovedet med mig i trafikken. Jeg tror ikke jeg vil kunne leve uden en bil og slet ikke et kørekort. Magter ikke at folk begynder at spørge om hvorfor jeg ikke har en bil længere og et kørekort (da jeg hvis jeg mister mit kørekort, fordi jeg har/har haft det dårligt, ville skulle bruge mit pas som ID (hvilket jeg ikke har gjort siden jeg var 17 år) og selvfølgelig ikke vil køre bil, som jeg gør rigtigt meget og folk ved godt jeg holder enormt meget af det. Samtidig ved folk også godt at min bil hjælper mig til at tingene enten overhovedet ikke gør galt eller bliver knapt så slemme.

Svar:

Kære Lærke

Det lyder som om, du har det svært for tiden. Jeg er derfor glad for, at du har haft mod på at skrive herind i brevkassen og række ud efter hjælp. Måske var det også rart at få sat ord på, hvordan du har det og på de svære tanker og følelser, du går med lige nu.

Du skriver, at du har selvmordstanker og måske planer. Men også at du er bange for, at du kan miste dit kørekort. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg har forstået din situation rigtigt, men det lyder for mig som om, at du derfor ikke kan fortælle nogen omkring dig om dine tanker. Hvis det er rigtigt forstået, kan jeg godt forstå, hvis du føler, at du står i et svært dilemma. På den ene side har du brug for hjælp og for at tale med nogen, og på den anden side risikerer du at miste den ting, som giver dig glæde og ro ved at fortælle nogen omkring dig om, hvordan du har det. Da jeg ikke kender mere til din situation, er det svært for mig at hjælp dig med en konkret løsning her i brevkassen. Kunne det derfor være en mulighed for dig at skrive anonymt med en af vores rådgivere på SMS 25 80 60 60 eller at tale eller chatte med en rådgiver fra Livslinien? Så vil både vi og de gerne hjælpe dig.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål