Mistet mødom
brevkassespørgsmål af
Silke
15 år
Jeg har lige mistet min mødom. Det gik rigtig godt og jeg er meget glad. Og vi sørgede jo for beskyttelse. Men jeg spekulerer meget på om mine forældre har gættet det! Da jeg kom hjem fra den dreng hvor jeg havde mistet den var begge mine forældre hjemme. Det var jo lige sket og jeg føler jeg blussede endnu og jeg har på fornemmelsen jeg gik og skrævede lidt og jeg spekulerer på om mit tøj sad helt rigtigt. Jeg fornemmer mine forældre kiggede mærkeligt på mig og sendte blikke til hinanden som om de kunne gætte noget. Ved ikke om de kunne se eller lugte (havde jo ikke været i bad endnu) eller fornemme noget. Det er jeg virkelig nervøs for for gider ikke mine forældre skal vide det. Det var jo min største dag, men jo også en dag hvor jeg blev bange for at være opdaget. Hvor stor en risiko er der for at andre kan se hvis man lige har modtaget sex?

Svar:
Hej Silke,
Tusind tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes, det er virkelig dejligt, at du deler din positive oplevelse med at have haft sex for første gang. Jeg er sikker på, at det er en god oplevelse for mange, men det er sjældent, at man hører om det på en positiv måde – så tak fordi du deler!
Og hvor er det godt at høre, at I er ansvarlige og bruger beskyttelse – det er rigtig vigtigt.
Jeg tror umiddelbart ikke, du behøver at være særlig nervøs.
For det første er det ret usandsynligt, at dine forældre kan se eller lugte det på dig. Lugten vil kun være mærkbar, hvis man er meget tæt på, og selv da tror jeg ikke, det er noget, man lægger mærke til – i hvert fald ikke som noget tydeligt anderledes end f.eks. sved. Hvis dit hår har været lidt uglet, eller dit tøj har siddet lidt anderledes, kan det skyldes mange ting, og det er næppe deres første tanke, at du lige har haft sex – medmindre de i forvejen havde mistanke om det.
For det andet: Selv hvis de har opdaget det, er det måske ikke kun en dårlig ting.
Jeg forstår virkelig godt, at det kan føles vildt akavet, hvis ens forældre ved det – det er helt normalt at have det sådan. Men det kan faktisk være en fordel at have nogle voksne omkring sig, som ved, at man er begyndt at være seksuelt aktiv. Der kan opstå mange spørgsmål eller behov for støtte – både praktisk i forhold til beskyttelse, p-piller, hygiejne osv., men også følelsesmæssigt.
Du har haft en god første oplevelse, og det er skønt, men sex kan også være noget meget sårbart, og det er let, at følelser kommer i spil. Her kan det være rart at have en voksen at snakke med – én man stoler på, som kan give gode råd eller hjælpe, hvis ens grænser bliver overskredet. Jeg forstår godt, hvis du ikke ser dine forældre som de mest oplagte rådgivere, men de kender dig trods alt rigtig godt og vil dig det bedste. Og hvis du ikke har lyst til at tale med dem, har du måske en moster eller en anden voksen, du stoler på, som du kan gå til.
Jeg håber at mit svar kan give lidt ro i maven.
Mvh. Chris - Cyberhus