Kan man stadig være venner
brevkassespørgsmål af
D
15 år
Jeg er en 15 årig biseksuel dreng og mit spørgsmål er om man kan stadig kan være venner, selv hvis man syntes personen er meget attraktiv. Min bedste ven som er et år yngre end mig, har jeg kendt i langt tid men det var først det seneste år vi virkeligt begyndte at hænge ud. Problemet er at jeg syntes lige pludselig han er virkelig attraktiv (fysisk) og har mange tanker om os sammen. Jeg er ikke interesseret i at date ham og det er jeg 100 procent sikker på han heller ikke ville siden han lige har slået op med en anden pga. han måske tror han er poly eller noget lignende. Jeg ved vi ikke ville være gode sammen, men ville jeg stadig kunne være hans ven selv hvis jeg har sådan nogle tanker om ham? Det føles bare lidt mærkeligt. Jeg ved ikke om han har det på samme måde, det tror jeg ikke, men vi laver ret mange seksuelle jokes om hinanden (bare i det hele taget i hvores vennegruppe) og deler også ret mange personlige ting, og er meget gode til at tale sammen. For eksempel har han på et tidspunkt fået mig til at skrive en meget seksuel fanfiction om ham og Dave Mustaine, hvor at han slet ikke så at det krydsede nogen grænser, og han har også denne her joke hvor han "backshotter" folk, som jeg enligt syntes er lidt harmløst det meste af tiden, men han gør det ret meget til mig, mere end til hans nu ekskæreste, og når han gør det så tager han fat om mig (altså basically krammer mig bagfra), så det virker bare lidt mere personligt. Jeg ved ikke om det betyder han kan lide mig eller noget, men jeg tror ikke jeg er hans type. Sidste spørgsmål er om det så er klogt at prøve at være sammen med ham fysisk og se om han kan lide det, og hvis han så gider hvordan ville man forblive venner? Sig gerne nogen råd om hvordan jeg ville kunne tale med ham om det uden at gøre det mærkeligt. Det vigtigste for mig er at han forbliver min bedste ven

Svar:
Kære D.
Det lyder til at være en ret forvirrende situation du står i. Først og fremmest, det du oplever, er helt normalt. Især med den alder du har, hvor hormonerne kører, rundt i kroppen, og alt kam virke forvirrende også ens syn på ens bedste ven.
Du stiller nogen forskellige spørgsmål i dit brev. Jeg vil dele mit svar op i bider, så det bliver mere overskueligt.
Kan man stadig være venner, selvom man tænder på personen?
Ja, absolut. Du kan sagtens være bedste venner med en, du synes er fysisk attraktiv, og som du har fantasier om. Fantasier er bare fantasier, de betyder ikke nødvendigvis du skal handle på dem. Du er allerede meget afklaret med, at I ikke ville være gode som kærester, og at du ikke vil date ham. Det er en rigtig moden og fin indsigt at gå udfra. Det føles mærkeligt inde i dit hoved ligenu, men så længe du opfører dig som en god ven, skal venskabet nok klare sig.
Hans blandede signaler.
Det giver god mening, at du bliver i tvivl om, hvad han tænker og føler. At få dig til at skrive en seksuel fanfiction om ham, og at han konstant giver dig de der "backshot"-kram bagfra (og gør det mere ved dig end ved sin eks), kan begynde at krydse nogle grænser mellem venskab og noget mere intimt. Det kan måske være hans måde ubevidst at udforske sine egne grænser på, især hvis han også er i tvivl om sin seksualitet eller om han er poly, men det kan også bare være drengerøvshumor, hvor han slet ikke tænker over, at han sender blandede signaler. Uanset hvad, er det helt forståeligt, at det sætter nogle tanker i gang hos dig.
Er det klogt at prøve at være fysisk sammen med ham?
Hvis jeg skal helt ærlig: Nej, højst sandsynligt ikke. Du skriver, at det vigtigste for dig er, at han forbliver din bedste ven. "Friends with benefits" (venner der bare har sex med hinanden uden de er sammen romantisk) er utroligt svært at styre. Selv for voksne ender det ofte med drama, jalousi, eller at den ene pludselig får følelser, som den anden ikke gengælder. Hvis I begynder at være fysiske, ændrer I dynamikken i jeres venskab for altid, og da han lige er kommet ud af et forhold og måske er forvirret over sig selv, er det et “farligt” territorium at træde ud i.
Hvordan taler du med ham om det, uden at gøre det for mærkeligt?
Hvis du har brug for at lufte tankerne og følelserne, så gør det i en hyggelig og afslappet situation, det behøver ikke være dramatisk eller vildt følsesladet.
Du kan fx tage udgangspunkt i de ting, som han gør. Fx kan du nævne hans jokes/backshot-kram, du kan fx sige noget i retning af:
"Hey, vi joker ret meget med alt det her, og for at være ærlig synes jeg egentlig, du er en ret awesome og flot fyr. Men jeg kom egentlig til at tænke på de kram som du giver mig, er der en dybere mening med det? Jeg spørg fordi jeg blot fordi jeg er nysgerrig, og fordi du er en rigtig god ven, og ønsker ikke tingene skal være akavet imellem os."
Når du siger det på denne eller ligende måde, så giver du ham ikke kun et kompliment, men du er ærlig om, at du synes han er pæn, men du gør det også klart for ham, at venskabet kommer i første række. Det kan tage presset fra jer begge to.
Håber mine svar på dine spørgsmål kan give dig lidt ro i maven, og håber du finder ud af det med din ven. Al god vind til dig!
Med venlig hilsen Kylie.