Usikker på hvad det betyder
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg er e pige, som godt kan lide at onanere. Jeg er i tvivl, om min krop er udsat for noget farligt så er der noget, jeg selv kan gøre for at forebygge, hvis det er tilfældet?

Svar:
Kære Læser
Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker. Det kræver mod at stille spørgsmål om noget så personligt, og det viser, at du passer godt på dig selv og gerne vil forstå din krop bedre, det er virkelig sejt.
Det er helt normalt at være nysgerrig på sin krop og finde ud af, hvad der føles rart. Onani er noget, mange gør, og det er en helt naturlig del af det at lære sin egen krop og sine grænser at kende. Det er ikke farligt for kroppen, og det skader dig ikke, så længe du gør det på en måde, der føles tryg og behagelig for dig.
Der er ikke noget, du behøver at gøre for at forebygge skader, for onani i sig selv er ikke noget, der er usundt. Tværtimod kan det faktisk hjælpe dig med at lære dine egne behov at kende, og det kan være med til at give dig et godt forhold til din krop.
Hvis du nogensinde oplever, at noget ikke føles godt – enten fysisk eller i dine tanker – så er det også helt okay at tage en pause og mærke efter. Det vigtigste er, at det føles godt for dig, og at det er noget, du selv har lyst til. Der er ingen rigtig eller forkert måde at være nysgerrig på sin egen krop, så længe det sker med respekt og omsorg for dig selv.
Jeg håber, at du kan finde ro i, at der ikke er noget farligt ved det, du gør, og at det faktisk er helt normalt og okay. Du fortjener at føle dig tryg i din krop og med dine tanker.
De bedste hilsner
Kasper