Mine venner vil kun være venner for min familie
brevkassespørgsmål af
adam
14 år
Jeg er en dreng på 14 år, som har nogen venner på samme alder, men problemet er de kun vil være venner pga. at jeg har en ps5 og fordi de godt kan lide min familie. Det har godt mig meget ked af det, fordi de kalder mig navne osv. De siger også at jeg er bøsse, når det faktisk er omvendt. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev. Jeg kan læse ud fra dit brev, at du har nogle problemer med venskaber. Jeg synes det er en rigtig fin idé at række ud efter hjælp, da det lyder til, at det fylder meget for dig. Jeg vil prøve at hjælpe dig lidt på vej.
Venskaber er en meget vigtig del af mange børn og unges liv. Vores venner har stor betydning for hvordan vi har det, da venner kan hjælpe os med mange forskellige ting, og er med til at forme os til at blive dem vi er. Du fortæller i dit brev, at du har nogle venner på samme alder.
Samtidig fortæller du også, at de kun vil være venner med dig, fordi du har en PS5, og fordi de godt kan lide din familie. Og så har de kaldt dig navne, som du ikke bryder dig om. Det får mig til at tænke på flere ting.
For mig er en ven en, som jeg kan stole på, og som jeg føler mig tryg ved. Altså, en person, som jeg ved at jeg kan regne med. Det er i hvert fald ikke en person, som kalder mig ting, som jeg bliver ked af. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om du stadig tænker, at det faktisk ER venner, som gør sådan nogle ting?
Er der mon andre i din klasse, som du har talt med, eller som du kunne prøve at tale mere med? Jeg ønsker selvfølgelig for dig, at du finder nogle venner, der kan lide dig for den du er, og ikke fordi du har en PS5, eller af alle mulige andre grunde. Eller måske kunne der være nogle nye venner at finde ved at gå til noget sport i din fritid?
Noget andet der kunne være en idé for dig, hvis det begynder at fylde for meget, med de ting du bliver kaldt, er at tale med din lærer i skolen, eller måske dine forældre. Hvis det begynder at udvikle sig til mobning, tænker jeg nemlig at det er meget vigtigt at få det stoppet så hurtigt som muligt.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om du bliver mobbet – det har jeg egentlig ikke så meget grund til at tro. Det som er vigtigt for mig at sige, er nok bare, at jeg håber at du mærker efter i dig selv, om dine grænser igen og igen bliver overtrådt af dine venner. For hvis de gør det, så synes jeg i hvert fald at det kunne være en idé at snakke med en voksen om det.
Måske er der masser af andre gode ting ved dine venner, som du ikke har fortalt om i brevet her, som gør dig glad, og er værd at holde fast i. Det er svært for mig at vide. Jeg håber jo, at der er en grund til, at du trods alt vælger at kalde dem for dine venner her i brevet til os.
Jeg ønsker dig held og lykke med venskaberne, og du er meget velkommen til at skrive herind igen, hvis du har mere på hjertet.
Kærlig hilsen, Jeppe