Mine forældre ved jeg onanerer - hjælp!
brevkassespørgsmål af
Den flove pige
13 år
Min mor har grebet mig i at onanere og det er bare så øv! Hun kom meget tidliger hjem end jeg havde regnet med og jeg hørte hende ikke og pludslig stod hun i stuen. Jeg kunne jo ikke bortforklare det for jeg havde lagt bukser og underbukser og var ved at gnide mig på et armlæn. Hun sagde ikke noget og lukkede døren igen og jeg skyndte mig jo og få bukser på igen. Hun har ikke sagt noget endnu men jeg er jo sikker på hun har fortalt det min far. Jeg hader bare at de ved det. Jeg har heller ikke selv sagt noget, skulle jeg det? For jeg ved jo ikke hvad jeg skal sige. Jeg er ikke flov over at jeg har onaneret for det er jo dejligt men jeg er sygt pinlig over at de ved det. Det er bare så akavet så jeg tør næsten ikke gøre det mere. Skal jeg vælge og snakke om det eller la vær? Jeg har faktisk ikke lyst men er jo bange for min mor begynder og snakke om det. Hjælp!

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå at du synes det var en akavet og grænseoverskridende situation at din mor så dig mens du onanerede. Onani er noget næsten alle gør eller i hvertfald har prøvet, men samtidig er onani jo en meget intim og privat ting og jeg tænker de fleste ville have det på samme måde som dig hvis de blev opdaget mens de onanerer.
Det er også helt forståeligt at det kan være svært at snakke om, og svært at finde ud af om du overhovedet skal sige noget til din mor. Jeg kan forstå på dig at du egentlig ikke har lyst til at snakke om det, men at du også er nervøs for om din mor begynder en samtale om det og om hun fortæller det til din far. Jeg kan sagtens følge din tankegang.
Det er helt okay hvis du ikke vil snakke med dem om det, og selvom jeg ikke kender din mor, tænker jeg at hun godt forstår hvis ikke du vil snakke om det. Du skal huske på at din mor nok også ville synes det var akavet og pinligt hvis nogle så hende i sådan en privat og intim situation. Så måske lader hun det bare ligge og siger ikke noget. Hvis hun ender med at sige noget til dig, og du ikke har lyst til at snakke om det, er det også helt i orden at sige at du synes det var akavet og egentlig helst bare vil glemme det.
Det kan også være at du går og tænker på situationen og egentlig gerne vil snakke med din mor om det for at få det ud af hovedet. Det er også helt okay. Det behøves ikke være en lang eller detajleret snak. Du kan måske fortælle at du synes det var pinligt og akavet og at du gerne vil have hun ikke fortæller det til din far. Mere behøves du ikke at sige, hvis du ikke har lyst.
En anden ting er at du skriver at det føles pinligt at de ved at du onanerer, og jeg kan godt forstå dig, men du skal huske på at dine forældre også har seksuelle behov, og de har også været i din alder hvor de seksuelle lyster begynder at opstå. Seksuelle lyster er noget alle oplever, og min pointe med det er, at dine forældre nok ved at du nu har en alder hvor du begynder at udforske dine seksuelle lyster. Og det vidste de måske også før du blev opdaget.
Heldigvis er der intet galt i at onanere, det er jo dejligt som du også skriver. Det ville være værre hvis du blev opdaget i at gøre noget du ikke måtte. Du kan prøve se på det sådan her; hellere være flov end at have sure eller skuffede forældre. Jeg ved godt at det føles meget pinligt og akavet lige nu, men jeg tror ikke der går længe før både dig og din mor har glemt det og måske kan du på et tidspunkt se tilbage på det og bare grine.
Helt overordnet er mit svar til dig, at lige meget om du har lyst til at sige noget til din mor eller ej, er det altså helt okay. Der er ingen forventninger om at du skal dele ud af dit intime privatliv, også selvom du er blevet opdaget i at onanere.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen,
Anne fra Cyberhus