Jeg er super liderlig.
brevkassespørgsmål af
Magnus
13 år
Jeg har hørt at i siger man skal være klar, eller være 15 år for at have sex. Men jeg er simpelthen så liderlig. Jeg forestiller mig nogle gange at have sex (ved ik hvordan man har det) jeg forestiller jeg får et blowjob (har aldrig fået det men VIL SUPER gerne have et) Det jeg faktisk ville have svar på, er hvordan har man sex? Altså ikke følelsen, hvordan ligger man, hvordan boller man, hvordan generelt? Føler at jeg er klar til sex, og få et blowjob. Men kender ikke nogle der vil give mig et.

Svar:
Hej med dig Magnus
I din alder er det helt normalt at være rigtig liderlig, samt at være meget nysgerrig og interesseret i sex. Du skriver, at du føler dig klar, men samtidig så virker det for mig til, at du har en del spørgsmål, og derfor vil mit råd til dig være at prøve at udforske dig selv lidt mere, før du kaster dig ud i sex med en anden person. Det kan f.eks. være ved onani, som man også kan gøre på mange forskellige måder, og som også kan være en rigtig god måde at få stillet det behov, man føler, når man er liderlig. Du kan også prøve at kigge på den her vejledning til at lave sin egen kunstige skede, som en anden ung har delt her på Cyberhus. Måske den kunne være en idé ift. at få stillet dine behov lige nu? For jeg tænker også, at det er vigtigt at sige, at du har et rigtig langt liv foran dig, hvor du nok skal nå at have sex, så du har på ingen måde travlt, og det skal nok komme, når det kommer.
I forhold til de spørgsmål, du har om, hvordan man har sex, så er det desværre ikke noget, jeg egentlig tænker, at jeg kan give dig et simpelt svar på. Sex er mange ting, og der er ikke én rigtig måde at gøre det men i stedet rigtig mange. Det vigtigste ved sex, det er, at man finder ud af, hvad man selv og ens partner kan lide, så det bliver en god oplevelse for begge. Derfor findes der mange måder på at have sex på, og der findes mange stillinger, man kan have sex i. På en måde kan man sige, at det faktisk kun er fantasien, der sætter grænser, og mange holder af at gøre lidt forskelligt fra gang til gang. Det kan både være fordi, det er rart med lidt variation, men det kan også være fordi, der er forskellige fordele og ulemper ved forskellige måder at have sex på. Hvis du vil læse lidt mere om sex, og de forskellige former for sex, der er, så vil jeg anbefale dig at tjekke Sexlinjen ud.
Og så kan det jo være, at du nu sidder og tænker: "Men hvordan pokker skal jeg så noglesinde komme igang med at have sex, hvis jeg ikke kan få svar på de her spørgsmål inden?!". Det er ikke sikkert, at det er det, du tænker, men hvis det er, så kan jeg fortælle dig, at jeg forstår din frustration. Men der er bare ikke en direkte opskrift, eller en trin-for-trin guide til, hvordan man kommer igang med at have sex. Det er vigtigt, at man er klar, og at man er sammen med en, som også er klar, men hvad der sker herefter, det er op til dig og din partner i situationen. Sex handler om at gøre det, som føles naturlig og rigtigt i situationen, og derfor kan man ligesom ikke få en trin-for-trin guide. På samme måde så kan det kræve lidt øvelse og træning, før sex mellem to personer bliver rigtig godt, men det er helt almindeligt. Nogle gange så skal man prøve nogle ting, som ikke fungerer, før man finder noget, som føles rigtigt, og det kan godt være lidt akavet, når man er i prøve-sig-frem-delen, men det er en del af det. Et godt råd er dog, at man taler med hinanden, om hvilke behov man har. Man kan komme rigtig langt ved at turde tale om sex, og hvad man gerne vil have, at den anden gør. På samme måde er det også en god ting at tjekke ind med hinanden, og spørge om de ting, man gør, faktisk føles rart for den anden eller ej. De fleste nyder i hvert fald sex mest, hvis de kan mærke, at deres partner også nyder det og får noget ud af det.
Selvom det måske ikke helt blev det direkte svar, du havde håbet på, så håber jeg alligevel, at det giver mening for dig at læse det, og at det hjælper dig lidt på vej. Jeg ønsker dig alt det bedste, Magnus!
Med venlig hilsen
Dagmar