Mindreårig kæreste?

brevkassespørgsmål

Mindreårig kæreste?

brevkassespørgsmål af
Michael
17 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej.

Jeg er lidt nervøs for at spørge, men prøver alligevel.

Jeg har mødt en pige som jeg er begyndt at skrive med.

Jeg er forelsket og det virker som om hun har det på samme måde!

Problemet er vores alder. Jeg plejer normalt ikke at være til mindreårige, men hende her gør noget ved mig.

Hun er 13 og og jeg selv er 17.

Hun er en meget moden og åben pige. Da jeg begyndte at skrive med hende troede jeg hun var 15-16, fordi hun er så moden.

Jeg ved ikke hvad mine forældre ville sige til at jeg blev kærester med en mindreårig.

Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej Michael

Jeg forstår dit dilemma, og lad os springe direkte ud i det.

Som udgangspunkt behøver aldersforskel ikke at have den store betydning, men det afhænger af hvor gammel man er. Fire års forskel er ikke specielt meget. Slet ikke hvis man er i tyverne eller ældre. Men...ja, nu kommer der et ret stort men. Når den ene er 17 og den anden er 13 er man bare meget meget forskellige steder i livet.

Jeg ved godt du skriver at hun virker meget moden, men prøv at tænke på dig selv da du var 13, og gik i 7. Klasse. Jeg forestiller mig at du har ændret dig en del, og at der er helt andre ting der fylder i dag, i forhold til hvad der gjorde dengang. Sådan tænker jeg også det er for den her pige.

Og nu kommer det helt store MEN. Når du fylder 18 år, og hun stadig er under den seksuelle lavalder, bliver det rigtig problematisk, for så vil enhver form for seksuel kontakt mellem jer være et seksuelt overgreb fra din side, i lovens forstand.

Jeg ved godt det ikke var det svar du havde håbet på, men jeg bliver nødt til at svare dig ærligt.

Jeg tror du vil opleve at forskellen mellem jer kan være større, når I lærer hinanden endnu bedre at kende, end det føles som lige nu. Det helt afgørende er at et kæresteforhold mellem jer ganske enkelt er ulovligt, når du er voksen.

Du kan jo sagtens have hende som en rigtig god og nær ven, men et kæresteforhold tænker jeg er problematisk.

Du spørger selv, hvad dine forældre mon vil sige. Jeg synes du skal overveje at spørge. Du har ikke gjort noget forkert. Du har bare været så uheldig at falde for en pige, du troede var ældre, og jeg kan som sagt godt forstå dit dilemma.

Nu har du hørt mine tanker, og men jeg tænker det kan være en god støtte for dig at høre andres tanker også. Jeg er sikker på at dine forældre gerne vil hjælpe.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål