Lugt for neden og smerte i toppen af skeden

brevkassespørgsmål

Lugt for neden og smerte i toppen af skeden

brevkassespørgsmål af
Pernille
16 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hej. Mit underliv har været irriteret on an off nonstop siden Januar, hvor jeg havde samleje med en fyr. I starten oplevede jeg kun at det sviede når jeg tisse men det gik væk når jeg drak tranebærs juice. Det andre gange vi var sammen efterfølgende oplevede jeg ikke nogen problemer, men nu, selvom det knap er 3 måneder siden jeg har været sammen med nogle, er mit underliv gået helt amok. Til at starte på synes jeg det klørte afsindig meget, så begyndte det at svig når jeg tissede, så begyndte min skede at lugte mærkelig og nu er jeg øm i toppen af skeden. Ved ik hvad jeg skal gøre? Har købt femigel som har hjulpet lidt på kløen men det er det eneste. Er bange for der er noget galt med mig, men har hverken lyst til at sige det til min mor, eller gå til lægen. Er det her normalt?

Svar:

Hej Pernille,

Rigtig godt at du skriver til os! Jeg kan starte med at svare lidt direkte på dit spørgsmål - nej, det er ikke normalt.

Hver gang noget ændrer sig i underlivet eller skeden - det kan være lugt, hævelse, kløe/svie, blødning eller smerte, så er det tegn på, at der er noget, som ikke er som det plejer at være. Så skal man være ekstra opmærksom, ellers kan det blive til en gene og udvikle sig yderligere, og man skal derfor ikke gå for længe, og vente og se det an. Hvis du har svie/smerte, når du tisser kunne det tyde på blærebetændelse, hvilket tranebærjuice også er forebyggende mod, men jeg er ikke læge, og derfor må du, selvom du ikke har lyst, en tur forbi lægen. Især fordi det har stået på over en længere periode, og fordi det er noget som gentager sig. Derfor kunne det tyde på, at det også er noget, som kan blive ved med at være et problem, hvis du ikke får gjort noget ved det så hurtigt som muligt. Det kan godt være pinligt at skulle til lægen med problemer med underlivet, og måske har du slet ikke lyst til at skulle smide bukserne og blive undersøgt, men husk på at lægen er professionel, og at han/hun er vant til, at patienten måske ikke lige synes, at det er så fedt. De fleste læger er meget rolige, forsigtige og tålmodige, og du kan sagtens sige til din læge, at du synes det er svært. Du kan også bede om at se en kvindelig læge, hvis det gør dig mere tryg. Måske er det ikke nødvendigt med en undersøgelse, sommetider kan et problem findes ved blot at beskrive symptomerne. Uanset hvad er, så det altså nødvendigt med et besøg hos lægen, og jeg tænker, at du også er interesseret i at have sex uden at få en masse gener og ubehag. Sex skal være rart og ikke noget som gør ondt, hverken under eller efter.

Jeg håber på, at du finder en løsning sammen med lægen, så du ikke skal gå og have ondt/kløe, for det lyder virkelig ikke rart.

Kram fra Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål