Min Søster R
brevkassespørgsmål af
Pige på 12 S
12 år
Hej Hej jeg er en pige på 12 som har en søster hun er ælder ed mig 2år ælder men hun hade konfirmation i fredags og kun en af mine venner Måtte komme og hun måtte kun komme fordi hun har en søster der er venner med min søster men lige enden gæsterne kom skulle vi ligge bordkort og så skubbe min søster mig så jeg røg bagud og min mor og far de sagde ikke noget til det min søster for at få sin vilje og det er ikke rart hun gå til dans. Det har hun gjort i 11 år og jeg har kun i 6 år men i denne weekend skal vi bruge hele weekenden på at køre frem og tilbage frem og tilbage fra Jylland til Aarhus til Jylland til København til Jylland til Aarhus til hjem men jeg skal med lige meget hvad og det bliver pis irriterende Kan i please svare så hurtigt i kan tak med venlig hilsenpige på 12 eller bare S

Svar:
Kære S.
Det lyder til du sidder i en rigtig kedelig situation, men er så er det rigtigt fint at du rækker ud og søger hjælp når det hele bliver lidt for svært.
Når jeg læser dit skriv kan jeg tydeligt mærke at du føler dig frustreret over situationen med din søsters konfirmation, hendes opførsel og de arrangementer, der finder sted i weekenden. Det kan være rigtig svært, når man føler sig overset eller ikke får den samme opmærksomhed som ens søskende. Du skal vide, at de følelser du har er helt naturlige, og det er helt normalt at føle sig jaloux eller utilfreds i sådanne situationer, især når man er ung.
For at hjælpe dig bedst muligt vil jeg prøve at liste nogen forskellige råd til dig, som du måske kan bruge: At snakke sammen er vigtigt: Det er vigtigt at få snakket åbent og ærligt med dine forældre og søster. Udtryk dine følelser og bekymringer på en ærlig, men respektfuld måde. Fortæl dem, hvordan du har det, og forsøg at forklare, hvorfor og hvordan visse situationer kan være vanskelige og frustrerende for dig.
Prøv at finde en mellemvej: Hvad jeg mener her, er at I kan prøve at finde en løsning der passer bedst muligt til både dig og din søster. Måske kan der være aktiviteter eller arrangementer, hvor I begge kan deltage og have det sjovt sammen eller hver for sig. Det kan også være en ide at planlægge specielle aktiviteter eller alene-tid med dine forældre for at føle dig mere inkluderet. Måske kan I også finde en måde at inkludere dig mere i aktiviteterne eller finde alternative løsninger, der kan gøre weekenden mere behagelig for dig.
Tal med dine venner: Hvis du har svært ved at forstå, hvorfor kun en af dine venner blev inviteret til konfirmationen, kan det være en god ide at tale med dine venner om det. Måske kan de give dig nogle råd baseret på deres egne oplevelser- måske har din ven også oplevet trælse situationer med sin søster?
Fokuser på dine egne interesser: Selvom din søster går til dans og bruger meget tid på det, betyder det ikke, at du også skal gøre det hvis det ikke er det du har lyst til. Det er vigtigt at finde dine egne interesser og hobbyer, der bringer dig glæde og giver dig mulighed for at udvikle dig personligt. Prøv at udforske nye hobbyer eller interesser, der interesserer dig.
Vær tålmodig: Husk, at det kan tage tid at finde en god løsning og skabe balance i familien. Vær tålmodig og forsøg at have åbne samtaler med dine forældre og søster for at finde fælles grund og forståelse. Folk er mere villig til at lytte til en, hvis man også vil lytte til dem. Så husk også at lytte til dine forældre og søster- måske finder du ud af hvorfor dine forældre egentlig går så meget op i din søsters danse hobby, og samtidig kan de måske finde ud af du også har andre behov og følelser, som også fortjener at blive lyttet på, ligeså meget som din søsters.
Husk, at det er normalt at opleve konflikter og jalousi i søskendeforhold, men ved at arbejde sammen og snakke sammen kan I finde forskellige måder at håndtere det på og styrke jeres forhold. Husk også, at det er okay at have forskellige interesser og aktiviteter end din søster. Selvom hun går til dans, betyder det ikke, at du også skal gøre det, medmindre du virkelig har lyst. Det er vigtigt at følge dine egne interesser og finde noget, der gør dig glad.
Jeg håber du kan bruge mit skriv til noget, og jeg håber du kan finde en løsning på problemet med din søster- al held og lykke til dig! Venlig hilsen Kylie