Min mor blev vred over vi sov topløs
brevkassespørgsmål af
L
13 år
Jeg har en god veninde og vi sover en del sammen, ikke mindst her i ferien. Vi sover faktisk altid bare i underbukser. Her i weekenden sov vi samen over hos mig. På et tidspunkt skulle jeg så op og tisse og randte så ind i min mor ude i gangen, troede hun var gået i seng. Hun så stram ud og spurte om min veninde så også sov topløs og det måtte jeg jo sige ja til og så sagde hun at vi skulle tage t-shirt på. Hun var virklig streng. Jeg synes jo det har været rart at sove sammen uden tøj på overkroppen. Jeg synes man kommer tæt på hinanden på den måde og lære hinanden hinanden at kende på en ny måde. Vi har da også et par gange snakket om og sove uden underbukser men det er ikke lige blevet til noget endnu. Synes det er lidt træls at mn mor forbyder os at sove topløse. Synes i det er rimeligt?

Svar:
Hej med dig. Og tak for dit spørgsmål.
Du fortæller i dit brev, at du og din veninde godt kan lide at sove topløse sammen. Desværre synes din mor ikke, at det er okay. Du spørger til sidst i dit brev, om det mon er rimeligt, at din mor bestemmer, at I ikke må sove topløse sammen.
Det vil jeg gerne forsøge at svare dig på. Men først vil jeg gerne dele nogle andre tanker med dig.
At sove sammen uden tøj på
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at det er helt normalt, at man synes det kan være spændende at sove sammen med sin veninde uden tøj på. Det er også helt normalt, at man er nysgerrig på hinandens kroppe.
Der behøver slet ikke at være noget forkert I, at man ikke har tøj på, når man sover sammen med sin veninde. Der er mange piger, som fx klæder om sammen med deres veninder, og derfor ser hinanden uden tøj på ind i mellem.
Men når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om din mor mon i virkeligheden forsøger at passe på dig og din veninde. Selvom i begge to synes, at det er rart at sove sammen uden tøj på, kan det være, at din mor tænker, at hun passer på jer ved at sætte nogle grænser på jeres vegne. Måske at hun bekymret for, hvad der sker, når I sover sammen uden tøj på.
Ind i mellem kan man godt synes, at noget er rigtig spændende i situationen, men når man mærker efter bagefter, kan man måske komme til at fortryde noget, som man har sagt ja til. Måske er din mor bange for, at en af jer får overskredet jeres grænser, når I sover sammen uden tøj på?
Det kan være, at din mor er bekymret for, om en af jer måske kan have svært ved at sige nej, hvis den anden foreslår noget, som en af jer ikke har lyst til.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er tilfældet, men jeg kunne forestille mig, at det er derfor, din mor har sagt, at I ikke må sove sammen uden tøj på.
Må din mor bestemme, at I ikke må sove sammen uden tøj på?
Det korte svar er ja. Sålænge du er under 18 år gammel, er det dine forældre, der bestemmer over dig. Derfor må din mor gerne bestemme, at du og din veninde skal have tøj på, hvis I sover sammen.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har talt med din mor om, hvorfor du og din veninde gerne vil sove sammen uden tøj på? Måske kan du fortælle din mor, at I bare er nysgerrige og synes, det er rart. Det kan være, at din mor ville være okay med, at I sover sammen uden tøj på, hvis hun ved lidt mere om, hvorfor i gør det.
Det kan også være, at I kan lave nogle aftaler, så både du, din veninde og din mor har det okay i situationen. Selvom det måske kan føles lidt irriterende eller pinligt at tale med din mor om den slags, kan det være, at det lige netop er det, der skal til for at gøre din mor mere tryg ved, at du og din veninde sover topløse sammen.
Ofte er forældre mindre bekymrede, hvis de oplever, at deres børn fortæller dem åbent om, hvad der foregår i deres liv.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen, hvis du har andre spørgsmål.
Vh Laura fra cyberhus