Hun bliver 13 og jeg bliver 16
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er blevet forelsket i en pige der er 12 fylder 13 noget tid efter jeg er fyldt 16 jeg undre mig bare over om det er underligt og om jeg burde sige til hende jeg kan lide hende

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt, at du skriver til os!
Du skriver i dit spørgsmål, at du er blevet forelsket i en pige, der er 12 år gammel. Du spørger også, om det er underligt, når du selv er fyldt 16.
For at svare helt kort på dit spørgsmål: Nej, det er ikke underligt.
Hvorfor kan man godt blive forelsket i nogen, der er yngre eller ældre end en selv?
Selvom der kan være kæmpe forskel på at være 12 år og at være 16 år, så er der også mange ting, man kan have til fælles i den alder. Derfor er det heller ikke underligt, at man kan have venner, som er enten lidt ældre eller lidt yngre end sig selv - eller at man kan blive forelsket i nogen, som ikke har helt samme alder, som man selv har.
Det er også sådan, at det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Piger går ofte lidt tidligere i puberteten end drenge, og derfor kan det faktisk godt ligne, at pigerne er lidt ældre end drengene i de første teenage-år. Af den grund er der også mange piger, som bliver forelsket i drenge, der er lidt ældre. Og mange drenge, der bliver forelsket i piger, der er lidt yngre.
Derfor tænker jeg heller ikke, at der er noget mærkeligt i, at du er blevet forelsket i en pige, som er et par år yngre end dig selv.
Skal du fortælle hende, at du er forelsket i hende?
Du spørger i dit brev, om du skal fortælle hende, at du godt kan lide hende. Det er selvfølgelig kun dig selv, som kan mærke, hvad der er rigtigt for dig. Men jeg vil alligevel gerne dele nogle tanker med dig.
Jeg tænker først og fremmest, at det altid er rart at få at vide, at nogen synes, man er sød. Så uanset hvad tænker jeg, at du sagtens kan fortælle denne her pige, at du synes, hun er sød.
Men jeg tænker også, at du måske skal være forberedt på, at det ikke er sikkert, at hun har det på samme måde. Selvom der er nogle piger, som bliver forelsket i drenge, som er ældre end dem selv, så er der også piger, som synes det kan være overvældende.
Aldersforskel og seksuel lavalder
Selvom man kan have mange ting til fælles på trods af en aldersforskel, så er det nok også vigtigt, at du er opmærksom på, at i trods alt er forskellige steder i jeres liv.
Der er måske nogle ting, som du er klar til eller har prøvet før, som en pige på 12 år slet ikke tænker på endnu.
Hvis i indleder et forhold til hinanden, er det altså rigtig vigtigt, at i er gode til at være opmærksomme på hinandens grænser.
Nu nævner du ikke selv noget omkring sex i dit brev, men jeg vil alligevel lige nævne, at hvis du på et tidspunkt indleder et forhold til denne her pige, så er det vigtigt, at i er opmærksomme på den seksuelle lavalder.
Den seksuelle lavalder i danmark er 15 år, og det betyder, at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en, der er under 15 år. I virkeligheden er loven lavet for at sikre at voksne ikke har sex med unge under 15 år,  men når man har valgt 15 år som grænse, så giver det også et fingerpeg om hvornår man vurderer at unge er klar til sex.  Og det passer faktisk også med undersøgelser, der viser at mere end 80 procent af alle unge, i Danmark, er fyldt 15 år, før de har sex første gang.
Man må altså gerne være kærester med en, der er 12 år, når man selv er 15. Men det er vigtigt, at være tålmodig og ikke kaste sig ud i noget seksuelt før begge parter er helt klar, og det er de fleste først når de er 15-16 år eller ældre.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker dig en rigtig god sommer!
Vh Laura fra cyberhus