Gider drenge ikke efterspil?
brevkassespørgsmål af
Siri
16 år
Jeg har været sammen med flere drenge. De har allesammen været supersøde, det er ikke det. Det er bare det at efterspil betyder meget for mig og det gider drenge åbenbart ikke rigtigt? Lige efter er de trætte og ligger bare og småblunder. Og så efter et par minutter står de op og tager tøj på og siger, nå, vi skal jo vidre eller sådan noget. Synes det er sådan en lidt flad afslutning. Men så har jeg også en god veninde. Det sker at vi lige giver finger når vi besøger hinanden. hun er helt lissom mig. Vi kan ligge i "en evighed" når vi er gjort færdige og nusse og kæle og pludre. Det er den helt rigtige afslutning for mig. Men det har jeg desværre aldrig oplevet med drenge. Er det bare fordi vi er mere følelesmæssige end drenge? Jeg er ihvertfald en rigtig nussepige og savner det lidt hos drengene.

Svar:
Hey Siri.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg tror at du kan have helt ret i at piger kan være mere følelsesmæssige end drenge! Det er faktisk helt videnskabeligt, og stammer fra urtiden, hvor mænd drog afsted på jagt, mens kvinder blev hjemme og passede børnene, og derved havde et større behov for at være empatiske og nærværende og har altså derfor haft behov for at være følelsesmæssigt stærk. Jeg tror dog at vi som samfund er ved at ændre os, og der er flere og flere fyre der er lige så godt med som pigerne er, når det handler om at være i kontakt med deres følelser.
Jeg tror dog også at der kan ligge lidt mere bag, hvorfor du ikke oplever at drengene har et behov for at have et langt efterspil efter sex.
Man kan jo have sex på mange forskellige måder og det er ikke altid at det behøver at være særligt intimt eller personligt - man kan jo f.eks. have sex uden overhovedet at have øjenkontakt. Når man putter er det derimod ofte forbundet med intimitet, sårbarhed og hengivenhed.
Det kan altså for nogen være meget mere privat og intimt at putte end at have sex.
Hvis man så har et one-night stand med en man ikke rigtig kender i forvejen, har man ikke en personlig relation i forvejen. Pga. fraværet af denne personlige relation, kan det for nogen være meget grænseoverskridende at skulle putte og være meget intim efter sex. Der kan det være lettere "bare" at have sex, da det ikke nødvendigvis behøver at være intimt og personlingt - samtidigt har sex også mere en naturlig "afslutning", hvor det med putning kan være svært at afgøre om hvornår man egentlig er færdige og hvornår det så ville være OK at sige tak for i aften.
Det kan i hvert fald være en forklaring på at du oplever at det fungerer rigtig godt med at putte med din veninde efter sex, som du allerede har en nær relation til, men at det ikke altid fungerer så godt med fyrene, hvis det er nogen du møder i et one-night stand eller lignende.
Nu ved jeg jo ikke om de fyre du har været sammen med kun har været ved one-night stands, eller f.eks. bollevenner. Det kan også være at du har haft dem som kærester og at du også der har følt at de ikke vil putte, selvom I allerede har en tæt relation.
Hvis det er tilfældet tror jeg at vi skal over i det som du nævnte, med at piger kan være mere følelsesmæssige end drenge.
F.eks. tror jeg at det for piger kan være lettere at få den følelsesæssige forbindelse til sin partner, hvor det for drenge godt kan tage lidt længere tid.
Samtidigt er vi også alle forskellige som mennesker og det er slet ikke alle der har brug for efterspil efter sex. Her tror jeg specielt at der kan være forskel på drenge og piger, hvor nogle drenge nok oftere ikke har så meget brug for det intime i et efterspil, men mere går efter sex delen.
Når alt det så er sagt, så vil jeg give dig et råd, som måske kan hjælpe dig lidt i fremtidige situationer.
Næste gang du får en kæreste eller skal til at have et one-night stand eller lignende, så vær tydelig om dine forventninger og behov. Hvis du kan forklare at du gerne vil have sex, men at det er vigtigt for dig at der også er efterspil, så tror jeg at der er mange fyre der meget gerne vil opfylde det - det er bare vigtigt at de kender dine forventninger, for at de kan opfylde dem. Det samme gør sig i øvrigt gældende ved sex, det er altid lettere at gøre hinanden tilfredse, hvis man ved hvad den anden person godt kan lide.
Til sidst vil jeg bare nævne at jeg også tror at det har noget at gøre med alder og modenhed. Som drengene bliver ældre, bliver det også mere "okay" i deres bevidsthed at være intime og personlige i deres relationer - også selvom det bare er et one-night stand.
Så hvis du kan italesætte dine forventninger til dine fremtidige partnere, er jeg sikker på at du fremover nok skal få en bedre oplevelse med efterspil efter sex.
Og ellers er der jo intet galt i at besøge din veninde hvis du pludselig savner lidt mere nærvær og lige har brug for den helt rigtige afslutning :)
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig og at du finder dig nogle nussedrenge der også er klar på efterspil!
Mvh. Chris - Cyberhus