Ikke snaksalig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg er lige startet på efterskole for et par uger siden og jeg synes det går meget fint. Mit problem er bare at jeg er meget stille, det er som om at jeg vitterligt skal tvinge mig selv til at tænke på “hvad skal jeg svare” hvis jeg har en samtale med nogen/generelt bare laver noget med nogen. Jeg føler at folk keder sig når jeg er med dem fordi jeg jo ikke siger særlig meget. Også når jeg siger noget så er det bare akavet eller jeg har svært ved at finde noget sjovt at sige. Synes at mange af samtalerne folk har herovre er hvor de laver sjov med et eller andet, og ikke er særlig seriøse, men jeg tror bare jeg er en naturlig seriøs person, så det er også svært for mig at joine samtalen der. Sådan jeg er der fysisk og griner og spiller pool med folk og sådan, men jeg siger næsten ikke noget. Synes de andre virker meget mere “inde” i det sociale fordi de jo altid har noget sjovt at sige, men jeg har rigtig svært ved det. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det godt at du skriver ind med dine tanker. Jeg tænker faktisk at det er nogle tanker der fylder hos mange, både unge og voksne, men det er nok bare ikke alle der taler højt om det, selvom det er nogle helt normale og helt okay følelser.
I virkeligheden handler det nok om, om man som person er mere indadvendt eller mere udadvendt, også kaldt introverte og ekstroverte personligheder. Det ses at indadvendte personer ofte skal bruge mere energi på at tale med nye mennesker, og det er generelt mere unaturligt for dem (det kunne være dig). Og omvendt for de udadvendte personer, er det for det meste noget mere naturligt at snakke løs med nye mennesker, og samtidig bruger de heller ikke nær så meget energi på det, som indadvendte personer gør (det kunne være personerne der snakker meget på din nye efterskole).
Vi lever i en meget udadvendt kultur, hvor det ofte beskrives som en positiv egenskab at være udadvendt. I nye sociale sammenhænge er det da nok også på mange måder nemmere at være udadvendt men faktum er, at det faktisk er mellem 30-50% af danskerne der er indadvendte, og netop derfor tænker jeg også at der er andre, nok også på din efterskole, der har det på samme måde som dig. Som også tænker på de spørgsmål du kommer med; er jeg for stille, er jeg kedelig at være sammen med, hvad skal jeg sige/svare?
Men jeg tænker faktisk slet ikke at du skal være bange for at folk keder sig når de er sammen med dig, og grunden til at jeg siger det, er at mange mere udadvendte personer, som godt kan lide at tale og lave sjov, ofte gerne vil have at nogle griner af de jokes de kommer med eller lytter når de taler. Tænk hvis alle var udadvendte og snakkede løs hele tiden, så var der aldrig nogle til at lytte eller til at grine. Det kan måske i virkeligheden være de små personlighedsforskelle der knytter folk sammen.
At være udadvendt og indadvendt er selvfølgelig ikke så sort/hvidt som det kan lyde her. Det er et spektrum hvor man kan være mere eller mindre det ene eller det andet. Nogle er også indadvendte i nogle situationer (f.eks med fremmede mennesker) og udadvendte i andre situationer (f.eks i trygge/nære relationer). De er også helt normalt. Og selvom vi lever i en kultur hvor det er populært at være udadvendt, er det ligeså normalt og ligeså okay at være indadvendt.
Men selvom man måske er mere indadvendt som person, kan man jo sagtens øve sig i at tale med nye mennesker, hvis man synes det er lidt svært. Så hvis du er interesseret i det, vil jeg anbefale dig at besøge hjemmesiden mindhelper.dk, hvor du blandt andet finder 6 gode råd til personer som er indadvendte (link: https://mindhelper.dk/identitet/indadvendt-det-er-cool-nok/). Derudover er der også en guide med 6 gode tricks til smalltalk (link: https://mindhelper.dk/venner/smalltalk/), hvis man, i nogle situationer, ikke helt ved hvad man skal sige, netop som du beskriver.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus