Min kæreste har slået op, what to do?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en pige på 17 år, som havde en kæreste på 18 år. Jeg står i den situation hvor min kæreste har slået op med for et par dage side. Jeg kan mærke på mig selv, at jeg stadig elsker ham vanvittigt højt. Det hele skete meget pludseligt, så det er virkelig meget jeg går igennem for tiden. Jeg har brug for en forklaring, og den første jeg fik var, at han bare ikke var glad i forholdet. Den anden forklaring jeg fik var, at han ikke var forelsket. Men. Et par dage før han slog op, da var vi sammen og havde det skide hyggeligt, vi var begge glade. Jeg har godt kunnet mærke, at hans sex lyst ikke var der som den plejede, men tænkte bare at det var en fase. Sagen er den, at jeg har svært ved at accepterer det. Jeg har svært ved at forstå det. Vi havde været sammen i et halvt år, så kender ham ret så godt. Og hvis jeg kender ham ret, så har han nogle ret sjove tanker og observationer. Jeg har en fornemmelse på, at han er gået fra "ny-forelsket" til "forelsket". Det lyder skørt, det ved jeg, men... Ting er bare gået så hurtigt. Jeg tror det bedste for os ville være at vi tog en pause på 1-2 uger, og så så tiden an. Kan ikke forstå hvorfor det er nødvendigt med en forhastet konklusion. Jeg har prøvet at tale med ham, og der er ingen hårde og negative følelser imellem os, men han er overbevist om at han ikke længere elsker mig. Og på trods af det, så bliver han ved med at sige, "Jeg trænger til at være alene" "Har brug for noget alene tid" "har brug for noget tænke tid alene". Jeg har ingen ide hvordan de ting skal forstås. Jeg tror, at mens vi var sammen, så har jeg optaget for meget af hans tid, og han savner at være sig selv med andre end mig. Jeg er bare så bange for, at så snart jeg er kommet mig over ham, så kommer han tilbage og vil prøve igen, og jeg højt sandsynligt vil sige ja, fordi jeg elsker ham. Det hele virker så urealistisk. Som en dårlig drøm. Han besluttede sig for at slå op på to dage, hvor vi næsten ikke skrev sammen eller var sammen. Jeg kan bare ikke slå den tanke ud af hovedet, at han bare mangler en pause eller et forhold som er lidt mindre intimt. Jeg sidder og kæmper med at lade være med at skrive med ham. Håbe at det får ham til savne mig, eller få ham til at indse at han savner mig eller vil savne mig. Jeg tror stadig at der er en chance, og jeg er meget stædig. For at komme til sagen, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre i denne situation. Han har slået op, jeg elsker ham stadig, jeg mener at der er stadig noget at komme for. Jeg har ikke lyst til at glemme ham, jeg har ikke lyst til at komme videre. Jeg har ikke lyst til at slå op. Hvad skal jeg gøre? Hilsen mig.

Svar:
Kære dig,
At blive slået op med, er ikke sjovt! Jeg kan virkelig godt forstå din frustration og dine tanker, og jeg kan godt forstå, at du savner din kæreste. Når man har brugt så meget tid sammen og kommet hinanden så nær, er det rigtig svært pludselig at skulle slippe relationen og være "alene". Jeg tror næsten alle kommer ud for at være i den situation du står i nu, og det kan være, som du selv skriver, rigtig svært at acceptere.
Du er rigtig god til at beskrive og forklare dine følelser og tanker, hvilket er rigtig rart, når jeg skal svare dig og sige hvad jeg tænker. Desværre tror jeg ikke, du bliver så glad for mit svar, og du kommer formegentlig også til at have lidt svært ved at acceptere det.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ud fra dine beskrivelser, at din kæreste simpelthen har mistet følelserne for dig, og da han ikke længere er forelsket i dig, ønsker han ikke at være kærester med dig mere. Du skriver, at du har brug for en forklaring, og det lyder ikke til, at du føler, at den du har fået er god nok. Men når man tænker over det, så er både din kærestes svar at "han ikke er glad i forholdet" og at "han ikke er forelsket længere", jo faktisk nogle rigtig gode grunde til at slå op og ikke være i forholdet længere. Du skriver, at du ikke ved hvordan de ting han siger skal forstås, men jeg tror han har rigtig svært ved at komme med flere forklaringer til dig, som giver mening, fordi han allerede har fortalt dig grundene til at han har slået op.
Det er meget normalt, og nok lidt en slags forsvarsmekanisme, at vi mennesker, nemt kommer til at overtolke på hvad der bliver sagt, og på en måde går lidt i "fornægtelse", fordi vi simpelthen ikke ønsker at se sandheden i øjnene, fordi den gør os ked af det. Og jeg tænker umiddelbart, at det er det der er sker for dig. Du er så forelsket og glad for din kæreste, at du har rigtig svært ved at forstå, at han ikke kan have det på samme måde. For når du elsker hamg og nyder hans selskab så meget, hvordan kan det så ikke være gengældt? At I havde en hyggelig dag sammen få dage inden han slog op, behøver jo heller ikke betyde, at din ekskæreste er forelsket, men da I har været kærester, har I jo en kemi og kan hygge jer sammen. Men måske det er blevet mere på venneplan fra hans side.
Når man er rigtig forelsket, ligesom dig, vil man jo rigtig gerne være meget sammen med den person man elsker. Jeg tror derfor heller ikke, at din kæreste har brug for at I ses mindre, eller et mindre imtimt forhold, for når man er forelsket i sin kæreste, så ønsker man jo at bruge tid sammen og være i et intimt forhold.
Jeg ved godt, at mit svar bliver rigtig meget, at jeg modargumenterer, hvorfor det du skriver, ikke betyder at din kæreste har taget en forkert beslutning, men det er virkelig sådan jeg ser det, for det er så almindeligt og man ser, oplever og hører det så ofte. Prøv og se situationen fra hans side. Hvis det nu var dig der havde slået op med ham, hvilke grunde ville du have til det? Ville du slå op med ham, hvis du ikke var sikker i din beslutning, men bare fordi du havde brug for lidt pusterum? Hvis du var forelsket, ville du så ikke istedet blot sige til ham, at I ikke lige kunne ses så meget den næste uges tid, fordi du simpelthen lige havde brug for at se dine venner lidt mere eller være lidt mere alene.
Jeg håber, selvom jeg nok ikke har skrevet det du vil høre, at du alligevel kan bruge mit svar :-)
Mange hilsner
Christina.