Kostplan?

brevkassespørgsmål

Kostplan?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus.

Tænker at det nok er til denne kategori jeg skal skrive. Altså; Jeg er en pige på 13 år, som er ret undervægtig. (Nej, har abselut ikke spiseforstyrrelse, det er jeg sikker på.) Men i hvert fald er det som om jeg ikke kan tage på. Jeg er 166 centimeter høj og vejer 37 kilo. Det er meget lidt synes jeg. Der udover er det også irriterende at blive kaldt for tynd, stankelben og anoretiker. (også selv jeg ikke er det.) Men jeg har flere gange prøvet at følge 'kostplaner' på nettet, hvor man i følge dem skulle tage på. Det hjalp overhovedet ikke, det er som om min vægt er fastfrosset nogle gange. Har altid være undervægtig og kan heller ikke spise så meget. Men er det noget jeg skal rådføre mig lidt mere proffesionel hjælp med? hvordan dkal egentligt gribe det an, hvis jeg gerne vil tage på på den rigtige måde?

og har I nogen ide om, hvad en sund vægt for mig kunne være. Jeg har ikke så mange muskler, er ret slap faktisk.

Håber I kan hjælpe.

Svar:

Hej med dig,  Tak for dit gode spørgsmål. Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig irriterende, når der er nogen der siger du har en spiseforstyrrelse. Jeg tænker det er vigtigt at du fortæller, og taler med, nogle voksne om hvordan det er. Det kan enten være dine forældre, en lærer på skolen eller sundhedsplejersken. Der er flere ting jeg synes du kan gøre for at tage mere på i vægt, og jeg vil forklare dem her nedenfor. Først og fremmest skal du tale med dine forældre om, at du gerne vil tage på i vægt. Det er vigtigt at de hjælper dig, og forstår hvad der skal ske. Derefter synes jeg at du, sammen med dine forældre, skal tale med jeres læge om din vægt, og at du har svært ved at tage på. Hvis I har lyst kan det også; være en god ide at kontakte en autoriseret klinisk diætist, som kan hjælpe dig med at lave en kostplan der er tilpasset dig. Sidst med ikke mindst; du skriver ikke om du dyrker noget motion, men bare at du er ret slap. Det kan være en god ide for dig at starte med at dyrke noget sport, så du kan opbygge mere muskelmasse. Det vil også hjælpe dig til at tage på. Ellers er det sidste råd jeg vil give dig; spis det du kan, og prøv at spise meget af det der er meget energi i. Det kan for eksempel være nødder, peanutbutter, mayonnaise på brødet osv.

Jeg ønsker dig held og lykke

Mange hilsner Line

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål