Depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kan en depression gå over af sig selv? Jeg er i tvivl om jeg har en og jeg har ikke lyst til at snakke med min læge om det.

Svar:
Hej med dig,
En depression vil sjældent kunne gå helt over af sig selv. Man kan godt få det bedre i en periode, men så vil depressionen højst sandsynligt komme igen. Og når den gør det, er den desværre ofte værre end den var før.
En ubehandlet depression vil som oftest blive gradvist værre og værre, og kan blive så slem, at man til sidst ikke ønsker at leve mere. Jo tidligere man reagerer på sine depressive symptomer, des lettere vil den være at behandle og des kortere vil behandlingen vare.
En depression kan behandles medicinsk, med samtaleterapi eller med en kombination af de to. Afhængigt af sværhedsgraden af depressionen er man selv til dels med til at bestemme, hvilken type behandling man får. Den medicinske behandling dulmer symptomerne, mens samtaleterapien behandler den bagvedliggende årsag til depressionen. Det kan derfor ofte være en fordel med kombinationsbehandlingen, men hvis man ikke ønsker at tage medicin vil der ofte være mulighed for udelukkende at modtage samtaleterapi. Samtaleterapien foregår typisk ved en psykolog.
Jeg kan godt følge dig i, at det måske ikke er det fedeste at gå til lægen og fortælle hvordan du har det. For går du til lægen, så risikerer du også, at lægen bekræfter dig i, at der er noget galt. Men går du ikke til lægen, så risikerer du at få det meget værre. Så hvad er det bedste at gøre?
Mit råd er helt afgjort, at du skal gå til lægen. For selvom det kan være ubehageligt at skulle erkende, at der er noget galt, så er alternativet markant værre, og indebærer en langt højere risiko for dit liv. Går du til lægen har du mulighed for at få behandling tidligt i forløbet, og på den måde formentlig få et lettere og kortere forløb.
Lægen, og den psykolog du eventuelt måtte blive henvist til, har begge tavshedspligt, hvilket betyder, at alt hvad du fortæller dem bliver mellem jer. Medmindre du selv vælger at åbne op og fortælle det til andre. På den måde er der altså ingen andre end dig selv, der behøver at vide, at du går i behandling. I hvert fald ikke før du er klar til at fortælle om det.
Det er altid en god idé at fortælle andre om hvordan man har det. Især når man har det svært. Men det skal også gøres i et tempo, hvor man har sig selv med. Derfor kan det være godt at starte med at fortælle sin læge og siden hen sin psykolog om det. Og når man så er klar kan man fortælle sin familie og sine venner om det. Man kan også gøre det den anden vej rundt og starte med at fortælle en ven eller et familiemedlem om det. Det kan være rart, fordi man på den måde har en allieret, der ved hvordan man har det og hvad man kæmper med. Den person kan måske også være en god støtte, som kan  tage med én, når man skal fortælle sin læge om, hvordan man har det.
Jeg håber du kan bruge svaret, og jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner,
Siv