Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
25 år
Hej cyberhus Jeg har haft en ændring i min menstruationscyklus, som startede for 2 år siden. Min menstruation kommer omkring dag 28-32 den svinger mere end normalt udover det er jeg er gået fra at bløde i 5-6 dage til kun at bløde i 2-3 dage. Blødningen er også gået fra at være rigtig kraftig med flere bind skift om dagen til meget let blødning, hvilket også bekymrer mig, da det nogle gange ligner pletblødning mere end menstruation. (op til menstruationen oplever jeg en form for pletblødning som kan komme 4 dage før og igen 2 dage inden menstruationen starter). Jeg har fået taget blodprøver, hvor de intet fandt. Celleskrab har aldrig været diskuteret, fordi jeg aldrig har været sammen med nogen. jeg vil også ærligt indrømme, at jeg heller ikke helt kan få mig selv til at få det gjort lige nu pga. slem angst. Derfor ville jeg gerne vide, om der noget, der kan forårsage, at min menstruation har ændret sig på denne måde eller er det normalt? Jeg har godt nok været ramt af enorm angst, stress og en smule depression og ved ikke om det kan indvirke på min menstruation. Har ikke ændret på kost og er først begyndt at motionere mere nu så de ting har ingen indflydelse i forhold til mit problem. Når det kommer til vægt, har jeg altid været undervægtig, men de seneste år har jeg formået at tage 2 kilo på, men jeg kan ikke se, hvordan det skulle ændre på menstruationen. Håber i måske kan give et svar

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du er bekymret over at din blødning under menstruation har ændret sig. Jeg vil starte med at sige, at jeg tænker den stadig er ret regelmæssig og jeg tænker det er betryggende at du har fået taget blodprøver der er normale.
Der kan være mange grunde til at menstruationen ændres en smule. Oftest ved man ikke hvorfor og der er tale om tilfældige ændringer som holder op af sig selv igen. Du skriver dog, at du har angst og været ramt af stress. Dette er en hyppig årsag til ændring - og nogen gange helt udeblivelse - af menstruationen, specielt hvis man taber sig samtidig. Det skriver du dog at du heldigvis ikke gør.
Samlet set synes jeg ikke det lyder som om der er noget alvorligt galt. Jeg tænker mest sandsynligt det er forbigående ændringer der går væk igen. Og jeg tænker heller ikke det er aktuelt med celleprøve hvis du ikke har været sammen med nogen.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten