Forirret
brevkassespørgsmål af
Sophia
15 år
Hej Cyberhuset
Har et par spørgsmål:
1. Det er fordi jeg er kommet på p-piller og har snart haft dem i de første 21 dage. Men da jeg måske skal have sex i den uge jeg skal holde pause, og få min mens, vil jeg høre om man godt kan springe den over når det er første gang?
2. Jeg er 163.  Jeg har ALTID været undervægtig. Næsten så undervægtig som man kan være. Det er min bror og far også. Så det ligge til familien. plejer at veje omkring de 46 kg til 47 kg. Men er  som sagt lige kommet på p-piller og har ligget i sengen i 3 dage pga. sygdom, og vejer nu 51 kg. DET VIL JEG IKKE. Derfor er mit spørgsmål. Nu hvor jeg har taget så meget på i løbet af 10-21 dage. Kan jeg så tabe mig ligeså hurtigt? tror i det er p-pillerne? Og hvis ja, kan man så via. træning veje indre selvom man stadig er på p-piller? sådan at p-piller ikke bare holder din vægt ét sted? Og havd nu hvis jeg stopper på p-piller? får jeg så min tideligere vægt tilbage?
3. Hvad skal man gøre hvis man har menstruation og skal til at have sex? tænder mænd på blod dernede? Har ledt efter artikler om mænd meninger omkring det at slikke en og at have blod på pikken - men kan ikke finde noget. Hvad nu hvis man bløder på deres lag og seng? Hvad skal man lige svare næste dag? Det er jo lidt synd for ham at han skal vaske lagnet der er fyldt med blod.
4. Hvad hvis han kommer før mig under sex? Mænd mister jo rejsning efter udløsning. Skal vi så bare stoppe? Og havd nu hvis han spørger om man kom? Hvordan er sådan stemningen normalt efter sådan en situration - I ved når man står op sammen dagen efter?

Svar:
Hej Sophia,
Sikke en masse gode spørgsmål du stiller. Lad mig besvare dem et ad gangen:
1. Jeg vil tro, at det vil være bedst ikke at springe den første menstruation efter du er begyndt på p-piller over, fordi kroppen skal vænne sig til pillerne og til den hormonpåvirkning de giver. Men jeg er ikke læge, så jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed. Hvis du vil have et helt klart svar bliver du nok nødt til at kontakte din læge.
2. Det kan sagtens være pga. p-pillerne, at du har taget på, men det er ikke pillerne i sig selv, der gør det. Det er derimod en bivirkning af hormonet gestagen som pillerne indeholder, der kan gøre, at man tager på, da hormonet kan påvirke appetitreguleringen. Det vil sige, at man ikke oplever samme mæthedsfornemmelse, når man spiser, og derfor kommer til at spise mere end man plejer (og end man forbrænder). Med den rette træning og kost burde du derfor kunne tabe dig igen, og komme ned på den vægt du gerne vil være på - uanset om du tager p-piller eller ej.
3. Du kan sagtens have sex selvom du har menstruation. Men det er ikke alle mænd, der har lyst til at have sex, når kvinden har menstruation. Ligesom nogle kvinder ikke har lyst til at have sex, når de har deres menstruation. Det er altså fuldstændig individuelt, og ikke noget hvor man kan skære alle over en kam.
Hvis du har din menstruation, når du skal til at have sex, vil jeg råde dig til at fortælle fyren det. Mest bare som en heads up. For det kan måske godt være en lidt ubehagelig overraskelse, hvis man ikke er forberedt på det.
Det kan være, at du kommer til at bløde på hans lagen og seng, men jeg tænker lidt, at det ikke er noget du skal tage så tungt. Når man vælger at have sex, så er det et vilkår, at diverse kropsvæsker kan efterlade aftryk på lagnet. Det hele kan vaskes, så krisen bør ikke være så stor. Dog vil jeg råde dig til at sige det til ham, hvis du opdager, at du er kommet til at bløde på hans seng. Så tager du ansvar for det, og viser, at du gerne vil hjælpe med at lægge noget rent på til jer. Og så viser du også, at du har et afslappet forhold til dig selv og din krop, hvilket for de fleste er et stort plus. Og så er det bare god stil.
4. Hvis I ikke kommer samtidig, så er det vigtigt, at I ikke stopper, før I begge er kommet. Den af jer, der er kommet, må hjælpe den anden til også at komme. Sex er meget mere end "bare" penetration, så der er mange andre måder man kan hjælpe hinanden til at komme på. Det er egentlig kun fantasien og kreativiteten, der sætter grænser.
Hvis han spørger om du kom synes jeg du skal være ærlig. Det er helt fair, hvis han ikke kan få dig til at komme første gang I har sex. Det tager tid at lære hinanden at kende seksuelt, så det er ikke sikkert, at man rammer plet første gang. Og det er helt okay.
Det vigtigste er, at du er god til at fortælle hvad du godt kan lide og hvad du ikke kan lide. Sex skal være godt for jer begge to, så du må gerne guide ham, og fortælle ham hvad du gerne vil have. Og han må selvfølgelig gerne gøre det samme ved dig. På den måde får I den bedste oplevelse begge to.
Jeg håber det har givet dig svar på dine spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Siv