Kærlighed
brevkassespørgsmål af
Victoria
17 år
Hej Jeg er en pige på 17 år, jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i over 1 år, han er mega dejlig og i starten af forholdet, var vi helt vildt forelsket. Men her efter sommerferien, da han startede på en ny skole, er han begyndt at opføre sig mega underligt, han spørger aldrig om vi skal være sammen mere, han vil ikke kysse, have sex eller noget mere, han har også løjet overfor mig, med hvem han skulle ses med, han sagde det kun var drenge, men så fandt jeg ud af der også var piger, fordi jeg tjekkede hans mobil, ville bare vide hvad der foregik bag min ryg….han blev selvfølgelig sur og kunne ikke se han havde gjort noget galt, føler han er helt vild med en pige fra hans klasse også fordi han jo ikke gider røre mig overhovedet… Tror også han ville være ligeglad hvis jeg slog op, men har ikke lyst, fordi jeg elsker ham så højt. Hvad skal jeg gøre??? Hjælp

Svar:
Hej Victoria
Du står i en følelsesmæssigt udfordrende situation, og det er helt forståeligt, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du kan håndtere det. Det er svært at undgå problemer og uenigheder i et forhold. Det er I langtfra de eneste, der har oplevet. De fleste har haft lidt vanskelige perioder i forholdet, og det er ganske normalt.
Selvom det kan være hårdt, er der stadig masser af muligheder for, at det nok skal blive godt igen. Noget af det vigtigste i et sundt forhold er åbent og ærlig kommunikation. Det kan være en god ide at fortælle ham, hvordan du har følt, og hvordan hans ændrede adfærd har påvirket dig. Evt. spørge ind til ham, hvad der er sket i hans liv, som måske har været med til at ændre hans adfærd.
Her er det væsentligt at lytte til ham og give din kæreste mulighed for at forklare sig. Hvis din kæreste har brug for plads eller tid til at håndtere sine egne følelser og situationer, er det en god ide at respektere hans valg og grænser. Folk kan nogle gange ændre sig i løbet af et forhold, og det kan tage lidt tid at finde tilbage til en god balance.
Mens du arbejder på at forstå og løse jeres problemer sammen, er det også vigtigt at tage vare på dig selv. Her kan du evt. tage fat i og tale med venner og familie om, hvordan du har det og føler, og sørge for at opretholde dine egne interesser og aktiviteter. Selv i et forhold, kan det være sundt og en god ide, at lave noget hver for sig. Dette vil ikke kun give dig mulighed for at bevare din egen identitet og trivsel, men det kan også bidrage til at skabe en sund balance mellem samvær med din kæreste og dine personlige behov og ønsker.
På et tidspunkt kan det måske også være nødvendigt at overveje, om det her forhold fortsat er sundt for dig. Det er naturligt at elske nogen, men et forhold skal også være gensidigt og berigende for begge parter. Hvis din kæreste ikke er villig til at arbejde på jeres forhold eller ikke føler det samme, kan det være nødvendigt at overveje, hvad der er bedst for dig på lang sigt, og overveje hvilken fremtid man har sammen.
Husk, at forhold kan være komplekse, og der er ingen enkle løsninger. Kommunikation, forståelse og tålmodighed er vigtige nøgleelementer i at håndtere den her slags udfordringer. For nogle kan det være en hjælp at kan tale med en professionel rådgiver eller terapeut, der kan hjælpe dig med at navigere i situationen og finde veje til at forbedre jeres forhold. Du er altid velkommen til at skrive ind i vores sms chat, hvor vi altid står klar til at hjælpe yderligere. Her kan du sætte flere ord på det du oplever, og gennem en lidt længere dialog få endnu flere tanker på det du står midt i.
Jeg håber, jeg kunne være behjælpelig og ønsker dig og jeres forhold alt det bedste i fremtiden.
De bedste hilsner
Kasper