Min far og hans kæreste

brevkassespørgsmål

Min far og hans kæreste

brevkassespørgsmål af
Ano
13 år
Oprettet 1 uge 1 dag siden

Hej. Jeg oplevede for lidt siden, noget yderst skræmmende. jeg kom hjem fra skole, 1 time før tid, og da jeg kom ind i køkkenet, stod min far og hans nye kæreste, midt i sex. Jeg er tom for ord, og jeg ved ikke om jeg kan glemme det. Min far undskyldte ikke, men bad mig derimod, bare at gå ind på mit værelse, så de kunne fortsætte. 1 time efter ca, kom jeg ud i køkkenet, for at hente noget mad, da jeg så et fyldt kondom, ligge fremme på køkken bordet.. Jeg ved ikke hvordan jeg konfrontere min far med dette problem, da jeg ikke rigtig føler jeg kan snakke med ham om sådan nogen ting.. Hilsen en forvirret dreng på 13..

Svar:

Hej Ano.

Tak for din besked! Jeg kan virkelig godt forså at du er blevet skræmt! At se sine forældre have sex er vidst noget alle børn frygter, men desværre sker det jo en gang i mellem.

Der er jo flere forskellige måder man kan tage sådan en samtale. For det første skal du afgøre med dig selv om det skal være meget alvorligt eller mere let i det.
Hvis du vil have det alvorligt kan du fortælle ham at han virkelig har overskridt dine grænser og at du meget gerne vil have at I laver nogle aftaler så I sikrer at det ikke sker igen. Du kan jo foreslå at du sender en SMS hvis du kommer tidligere hjem så han faktisk ved det.
Hvis det skal være lidt lettere, kan du kan fortælle ham at det altså bare lige er lidt ulækkert med sådan et kondom på bordet og at næste gang må de gerne lige holde sig fra hinanden når du så er kommet hjem. Du kan evt. minde ham om at du jo nok selv snart kommer i en alder hvor jeres roller er byttet om og det er ham der kommer til at stå i dine sko! ;)
Du kan helt sikkert også finde en mellemvej mellem alvorlig og let.

Der er også flere forskellige måde  du kan give ham dit budskab på. Hvis du f.eks. syntes at det er meget grænseoverskridende at snakke om sådan noget, kan du skrive et brev hvor du fortæller ham hvad du gerne vil. Du kan også sende en SMS til ham, hvis du gerne vil have en samtale om det, men helst ikke vil være face-face. Du kan endda ringe til ham og tage snakken der, hvis du gerne vil have en mellemvej.

Vil du helst have samtalen mens i er i samme lokale og kan snakke direkte til hinanden, har jeg gode erfaringer med at snakke om det mens man kører i bil sammen eller spiller et eller andet spil hvor man ikke skal koncentrere sig - så kan man ligesom koncentrere sig om vejen eller spillet, hvis der kommer en pinlig tavshed.
Hvis det er helt umuligt for dig at finde en måde at fortælle ham hvad du gerne vil, kan du måske snakke med din mor eller en anden voksen i familien? For jeg syntes faktisk at det er en helt fair ting at konfrontere ham med og det tænker jeg også gerne at din far vil gøre bedre til næste gang!

Jeg håber at du får konfronteret din far og at mit svar kunne hjælpe! Og så håber jeg at I har fået vasket køkkenbordet grundigt! :D

Mvh. Chris - Cyberhus

cyberhusrasmuss billede
Chris fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål