Kønspolitisk svar
brevkassespørgsmål af
Sebastian
19 år
"I dag ved vi, at der er forskel på køn og biologisk sex. Vi taler i dag om køn som noget vi lærer at være af vores forældre og af samfundet, altså det du også nævner som stereotyper." "For nogle har transkønnethed også noget med sex at gøre. Her er LGBTQ lidt uenige om, hvad man "må" og "ikke må" identificere sig med." "Dette er også årsagen til, at der er så mange forskellige køn, og så mange forskellige måder at identificere sig på." Det er nogle af de svar en Frida giver til en 16-årig pige i brevkassen. I må jo rådgive som I vil, men jeg synes I skylder at fortælle at det er et kønspolitisk svar. Det er absolut ikke noget alle er enige i. At køn blot skulle være noget, vi "lærer" og ikke nogle maskuline eller feminine gener, vi er født med. Ligeledes er alle bestemt heller ikke enige i, at der er 52 køn eller hvad man har opregnet det til. Men derimod kun to. Samtidig skylder I også at understrege, at LGBT+ er en politisk organisation, når I nu altid refererer til dem. Dansk Regnbueråd, som også repræsenterer homoseksuelle, står i stærk opposition til LGBT+ og deltager fx ikke i priden. De er dybt uenige i det, LGBT+ står for. I øvrigt har halvdelen af LGBT+' støtter trukket sig, da organisationen har bekendt kulør og støtter Palæstina i Mellemøstkonflikten. Altså er organisationen en rent politisk organisation - det synes jeg, I bør nævne, når I altid henviser til dem. Som sagt må I jo rådgive, som I vil, men jeg synes I skylder at understrege, at I giver køns- og identitetspolitiske svar og ikke den evigtgyldige sandhed. Andre, fx mig, der har et kristent synspunkt, mener at det er vold mod børn at øge deres forvirring om køn. Børn bliver ikke lykkeligere af at få at vide man bare kan vælge køn, de bliver kun forvirrede og ulykkelige. Se, det er min holdning, og den er lige så valid som jeres.

Svar:
Hej Sebastian,
Tak for dit spørgsmål og for at dele dine tanker. Det er altid givende, når forskellige holdninger og synspunkter bliver bragt frem i debatten. Det viser, hvor komplekse og nuancerede emner som køn, identitet og politik er, og jeg synes bestemt, det er noget, vi bør dykke dybere ned i.
Du berører flere vigtige emner, og det er klart, at der eksisterer forskellige synspunkter i diskussionen om køn. Som du også påpeger, er det helt legitimt at have divergerende holdninger til, hvordan vi forstår og taler om køn. Nogle ser køn som fastsat af biologi, mens andre ser køn som noget, der også påvirkes af sociale og kulturelle faktorer. Begge perspektiver findes i den offentlige debat, og de afspejler forskellige måder at forstå, hvad det vil sige at være menneske.
Du nævner, at det kan være vold mod børn at introducere dem for idéer om, at køn er flydende eller et valg. Det er et vigtigt og relevant argument, og der er mange, der deler denne bekymring. Jeg tror, det er en bekymring, der bunder i omsorg for børn og deres trivsel, og det er selvfølgelig en vigtig samtale at have. Vi er trods alt alle enige om, at vi gerne vil have, at børn er glade. Om det skal komme ved at udfolde flere muligheder og valg, eller ved at hjælpe dem med at passe ind i prædefinerede roller, er en større debat.
Du har ret i, at når vi diskuterer emner som køn og identitet, kan vi ikke undgå, at det bliver politisk. Alle emner, som er svære, dybe og vigtige, ender med at blive politiske. Netop derfor er det vigtigt at fortælle ungdommen om dem og prøve at give et nuanceret billede.
I forhold til spørgsmålet, som du refererer til, havde den pågældende person en konkret tvivl omkring, hvad det vil sige at være transkønnet. I den situation var det vores opgave at give information om, hvordan kønsidentitet kan forstås ud fra den vinkel, personen efterspurgte. Det betyder ikke, at vi afviser andre perspektiver eller påstår, at der kun findes én "rigtig" måde at forstå køn på. Men vi prøver at svare på det spørgsmål, der bliver stillet, ud fra den kontekst, der er relevant for den, der spørger.
Jeg forstår, at du savner et bredere perspektiv i vores svar, og at du gerne ser, at vi også anerkender, at der findes forskellige holdninger – for eksempel din egen, der bygger på et binært synspunkt. Dog fremgik det af spørgsmålet, du refererer til, at dette ikke var det perspektiv, den person, der skrev ind, var nysgerrig på, og derfor var der ikke behov for at gentage det.
Jeg håber, at dette svar giver lidt mere indsigt i, i hvert fald mine egne tanker, og jeg sætter pris på, at du rejser disse spørgsmål. Det er igennem dialog og forskellige synspunkter, at vi alle kan blive klogere og finde måder at navigere i en verden med mange forskellige idéer og overbevisninger.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus