Kan ikke sige fra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa. Jeg har en ven som jeg har lidt problemer med. Vi har været meget tætte venner siden 4klasse. I sommers gik vi så ud af folkeskolen. Han er på efterskole og jeg går på stx. Problemet er så at jeg føler at jeg er lidt videre med mit liv og at vi ikke har ret meget til fælles mere. Han har ikke så mange venner og i weekenderne spørger han hele tiden om vi skal lave noget. Det lyder måske ondt men jeg er bare et andet sted i mit liv. Det er ikke fordi jeg ikke vil være sammen med ham. Men ikke hver weekend og jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham til at forstå det. Kunne godt bruge nogle råd.

Svar:
Kære dig,
Det er stort af dig, at du tør åbne op og række ud efter hjælp i denne situation. Det lyder til at være en svær situation for dig at være i. Dertil er det helt naturligt at man vokser i forskellige retninger, når man starter nye kapitler i ens liv.
Jeg vil forsøge at komme med et råd til hvordan du kan håndtere situation  med din ven, men vil samtidig nævne, at det ikke er et facit.
Mit råd vil være at være ærlig med ham. Du kan forklare ham, at du sætter stor pris på jeres venskab, men at du ikke har tiden til at ses hver weekend, fordi du også har brug for tid til andre ting som følge af din tid på gymnasiet, nye relationer og familien.
Det er vigtigt at du ikke føler skyldfølelse for at sige fra sommetider og sætte grænser - man er ikke en dårlig ven, fordi man gerne vil prioriterer sig selv lidt. Ved at du er ærlig med ham kan det også være at du er med til at åbne op for hans tid på efterskolen og muligheden for at danne nye relationer og skabe et netværk der.
Du kan åbne samtalen og sige noget i stil med: "Jeg er glad for vores venskab, samtidig har jeg også fået en del nye ting i mit liv efter jeg er startet på STX, som jeg også gerne vil have mulighed for at bruge tid på. Jeg vil stadig gerne ses, men bare ikke hver weekend.’’
Hvis du har lyst, kan du også foreslå, at I laver noget sammen en gang imellem, der føles særligt for jeres venskab – fx en biograftur eller en dag, hvor I gør noget, I plejede at nyde sammen. På den måde gør du det tydeligt, at du gerne vil jeres relation, samtidigt g med at du sætter en grænse.
Jeg håber, du kan bruge rådet eller i det mindste har fået lidt inspiration til, hvordan du kan gribe situationen an. Du gør det rigtig godt ved at reflektere over det!
Mvh
Camilla