Toilet sammen

brevkassespørgsmål

Toilet sammen

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 1 uge 3 dage siden

Hvorfor er det at piger altid skal på toilet sammen. Jeg synes ikke drenge gør det så meget men alle piger jeg kender gør det.

Svar:

Hej hej,

Godt spørgsmål du stiller! Jeg tror egentlig bare at piger går på toilettet sammen fordi de synes det er hyggeligt at snakke imens. Nogle gør det også når de har brug for tale om et eller andet som de ikke synes andre skal høre, men det er ikke fordi det er hemmelig snak hver gang. Det store spørgsmål er måske i virkeligheden hvorfor drenge ikke gør det så ofte?

Jeg er ikke selv dreng, så jeg har ikke svaret, men jeg tænker der er noget i vores kultur som gør det mere almindeligt for piger. For piger er det nok i det hele taget mere almindeligt at være tæt på hinanden fysisk, f.eks. ved at holde i hånd, røre ved hinandens hår, og altså også gå på toilettet sammen. For mange drenge føles det mere naturligt at man mest er tæt på hinanden fysisk når man f.eks. dyrker sport. Jeg tror det hænger sammen med nogle lidt gammeldags "regler" for køn, hvor pigerne traditionelt er blevet set som de omsorgsfulde og kærlige, mens drengene helst skulle være lidt mere hårde og klare sig selv.

Nu til dags synes de fleste at det er godt når drenge er omsorgsfulde og kærlige,  og generelt går vi ikke så meget op i at piger og drenge skal opføre sig på bestemte måder. Men jeg tror alligevel stadig der er mange som føler at de helst skal leve op til en bestemt måde at opføre sig på, for at passe til det som andre forventer af en dreng eller pige. Det kan godt tage lang tid at ændre på alle de ting som følger med et tradionelt syn på piger og drenge, og der er toiletvaner nok bare en af de ting som ikke har ændret sig.

Bedste hilsner,
Marie

cyberhusdittes billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål