Identitetstyveri
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Mine to veninder er kommet til at udgive sig for at være en anden og delt en anden piges video og billeder De lavede en ny profil på snapchat og spurgte folk om penge for at se nogle billeder. De har aldrig modtaget nogle penge, men de delte et nummer de har fra et taletidskort, og de har oprettet en mobilepay med min ene venindes navn og bare ændret nummeret til det på taletidskortet. De mødte en mand som sagde han vil anmelde dem og tog skærmbilleder af deres chat på snapchat, hvor man ikke kan se nogle af billederne, men hvor de skriver om at han skal sende nogle penge fordi de sendte et billede. De vil aldrig modtage pengene og hvis de gjorde havde de også sendt dem tilbage! De skulle bare se hvor nemt det var at snyde, og det var meget dumt dee er begge to over 18, men de vil spørge om om de kan blive straffet for at have gjort det? Og om politiet kan få nogle oplysninger om dem, de brugte en gammel telefon, og smidt taletidskortet ud. Hvad vil der ske hvis de bliver straffet? de er meget kede af det, og har lært af deres fejl nu, men spurgte om jeg vil spørge jer, fordi de ikke selv turde

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, at dine veninder blot var nysgerrge på at se, hvor nemt det ville være at snyde andre, og at de ikke havde til hensigt rent faktisk at snyde nogen. Det lyder også til, at de er blevet ret skræmte over truslen med at blive anmeldt, og fortryder det, de gjorde. Jeg kan godt forstå, at det er svært at spørge om hjælp eller råd, når man fortryder det man har gjort, og samtidig er bange for konsekvenserne, men det kan hjælpe at tale om det og få andres syn på situationen, så det er rigtig fint, at du skriver til os på vegne af dine veninder.
Det er naturligt at være nysgerrig på det, der er "forbudt", og det kan være fristende at teste grænserne for det, men det, dine veninder har gjort, var ikke okay. Ved at udgive sig for at være en anden pige - en rigtig person - med hendes video og billeder, hvor hun samtidig fremtræder på en måde, som måske kan reflektere dårligt tilbage på hende og som hun ikke har givet hendes samtykke til, så kan det betegnes som identitetstyveri, og er altså ikke lovligt.
Det kunne lyde som om, at manden ville anmelde dine veninder for at tilbyde at sælge billeder mod betaling, og ikke for, at de udgav sig for at være en anden? Det er ikke ulovligt at sælge billeder af sig selv, når man er over 18 år, men da dine veninder udgav sig for at være en anden, er det lidt en anden sag. Jeg ved desværre ikke, hvilke mulige informationer, som Politiet kunne have adgang til om dine veninder, hvis de altså blev anmeldt af manden. Da lovgivningen om identitetstyveri er relativ ny, så er der - så vidt jeg kan se - ikke været nogle sager endnu for retten, og dermed ikke noget at læne sig op af ift. hvilke mulige konsekvenser, det kan have. Så jeg kan desværre ikke svare dig på, om de kan blive straffet. I loven står der enten bøde eller fængsel op til 6 måneder, men det virker usandsynligt for mig, at det skulle ske, men da jeg ikke ved mere om, hvilke informationer, manden måske har videregivet til Politiet, hvor mange, dine veninder har kontaktet med en andens billede, eller hvad der ville vægte, hvis det blev anmeldt og skulle for retten, så er det svært at sige.
Jeg synes det bedste, som dine veninder kan gøre nu, er at kontakte de personer, som de har skrevet til med den anden piges billede og video, og forklare, at det ikke var pigen, som kontaktede dem og undskylde for det. Det er svært at vide, om det kan have nogle konsekvenser fremadrettet for den pige at være sat i sådan en situation, hun ikke har bedt om, ligesom det måske heller ikke har været rart for dem, de har kontaktet at få sådan et "tilbud".
Jeg håber, at du og dine veninder kan bruge mit svar, selvom jeg ikke kan svare jer helt sikkert på, hvad de mulige konsekvenser kan være. Men jeg håber, at dine veninder vil tænke over, hvordan de kan gøre det godt igen for pigen, de stjal billeder fra.
Mange hilsner
Pernille