"Send billeder" 🙄
brevkassespÞrgsmÄl
"Send billeder" 🙄
brevkassespÞrgsmÄl af
Annemona
17 Ă„r
Hej cyberhus. Jeg har brug for et rÄd. Jeg ved ikke helt om det er mig der er noget galt med eller hvad, men det gÄr mig desvÊrre pÄ og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gÞre ved det. Jeg er simpelthen bare blevet sÄ trÊt af at alle fyre pÄ sociale medier, fx insta og snap konstant spÞrger efter selfies (privat, fordi det jeg deler Äbenbart ikke er nok?!). Det er flere gange om dagen at jeg oplever at fyre, bÄde dem jeg kender IRL og nogen fra nettet, skriver at jeg skal sende billeder af mig selv. Det er som om det er det eneste jeg kan bruges til nogle gange. De spÞrger fx aldrig hvordan det gÄr eller hvad jeg laver. Det er altid "send billeder, send billeder!" Jeg fÞler mig pÄ en eller anden mÄde lidt som et objekt eller en pyntedukke der kun er til for at folk skal glo pÄ mig. Jeg prÞver derfor at sige mere fra over for folk der spÞrger efter billeder fordi jeg kan mÊrke jeg synes det er for meget. Og jeg kan heller ikke rigtigt forstÄ hvad de fÄr ud af at kigge pÄ mig hele tiden? De kan jo se de billeder jeg allerede har lagt ud pÄ min insta, hvorfor er det sÄ vigtigt at jeg sender selfies konstant ogsÄ? IsÊr 2 fyre jeg skriver med spÞrger KONSTANT, flere gange om dagen efter selfies og tager ogsÄ nogle gange screenshots hvis jeg sender en selfie pÄ snap. Hvorfor vil fyre sÄ gerne se billeder af mig og hvorfor i sÄ ekstremt et omfang? LÊrer folk ikke nu om vore dage at der er andet der er vigtigere? Og hvad kan jeg gÞre ved det? Jeg bliver nemlig af og til kritiseret hvis jeg ikke bare gÞr det, eller hvis jeg siger jeg ikke har lyst til at sende billeder. SÄ fÄr jeg at vide at jeg er latterlig eller mÊrkelig fordi jeg ikke har lyst. Hvad tÊnker i om det? Kh. Annemona

Svar:
KĂŠre Annemona.
Det er nogle rigtig gode tanker, du gÞr dig ift. den her situation, du oplever med drenge, der ofte spÞrger efter billeder af dig. Jeg kan godt forstÄ, at det gÄr dig pÄ, da du - som du selv beskriver meget fint - fÞler dig som et objekt, hvor formÄlet kun virker til at vÊre, at andre skal kigge pÄ dig. Du er selvfÞlgelig meget mere end dit ydre, og det er helt naturligt, at man gerne vil ses for alt det, man er og gÞr end hvordan man ser ud. SÄ det er meget forstÄeligt, at du fÞler dig utilpas over, at du sÄ ofte bliver spurgt, om du vil sende billeder af dig selv. Og du er desvÊrre heller ikke den eneste, der oplever dette. Jeg ved, at der er mange - typisk piger - der oplever at fÄ sÄdan nogle henvendelser hver dag, og fÞler sig presset til at sende selfies.
Jeg kan godt forstÄ, at du undrer dig over, hvorfor de efterspÞrger flere billeder og ikke bare kan se pÄ dem, du allerede har lagt ud. Der kan vÊre mange forskellige grunde til, at drenge spÞrger efter deres billeder. Det kan handle om alt fra, at de sÞger bekrÊftelse hos dig, at de synes, at det er spÊndende, eller det kan vÊre, at de vil have noget at vise frem for andre. Det kan ogsÄ vÊre, at det for nogen er nemmere at udvise, at man er interesseret i en ved at spÞrger efter noget konkret, som et billede, i stedet for at starte en samtale. For nogen er det rigtig svÊrt, hvordan man starter en samtale, og sÄ kan det virke som en nemmere tilgang at spÞrge efter billeder og tale ud fra det. Det betyder ikke, at det er okay, hvis nogen presser dig til at sende billeder.
Du spÞrger til, om der er noget du kan gÞre. Mit bedste rÄd er at fokusere pÄ dig selv og dine grÊnser, og ikke hvordan du Êndrer andres adfÊrd. Det er ofte en umulig opgave, og faktisk heller ikke din. SÄ her kommer et par rÄd til, hvordan du kan forsÞge at hÄndtere det:
- SÊt grÊnser og stÄ fast pÄ dem: Du har altid ret til at sige nej til at sende billeder, og du skylder aldrig nogen at sende billeder af dig selv, hvis du ikke har lyst. Hvis du kan mÊrke, at det irriterer dig eller du synes det er ubehageligt, sÄ lyt til det. Hvis nogen bliver sure eller kritiserer dig for det, sÄ er det ikke dit problem, men dem, som ikke respekterer dig og dine grÊnser, og sÄdan nogle personer er ikke vÊrd at bruge tid pÄ.
- Stol pÄ dit vÊrd: Du fortjener at blive respekteret for den, du er, ikke kun for hvordan du ser ud. Du indeholder meget mere end dit ydre, og det er helt okay at insistere pÄ, at en relation med andre ikke kun skal bestÄ i at sende billeder af dig selv. Det er ikke din opgave at tilfredsstille andres behov for at se pÄ dig. At du gerne vil indgÄ i relationer og have kontakt med andre pÄ en anden mÄde end dem, gÞr ikke, at der er noget i vejen med dig, eller at du er mÊrkeligt.
- Blokér eller fjern kontakter: Hvis det er de samme personer, som bliver ved med at presse dig, og du har sat din grÊnser, men de alligevel bliver ved, sÄ synes jeg, at du skal overveje, om du skal have kontakt til dem. Hvordan du har det er meget vigtigere end at forsÞge at tilfredsstille nogen, som ikke respekterer dig.
SÄ mit bedste rÄd til dig er at holde fast i dine grÊnser, og husk at det er okay at sÊtte dem og sige fra. Nogen drenge mener ikke noget ondt med at spÞrge efter billeder - det er mÄske bare det, de har set eller oplevet, at andre gÞr, og derfor tÊnker, at det er en almindelig og naturlig mÄde at have kontakt med hinanden pÄ, men det er altsÄ okay at udfordre det. Det er helt okay at sige, at man ikke har lyst til at sende billeder, men at man hellere vil skrive sammen. Og hvis de respekterer dig, sÄ vil de ogsÄ respektere din holdning til ikke bare at sende billeder hele tiden.
Jeg hÄber, at du kan bruge mine tanker.
Mange hilsner
Pernille