ar og sommer
brevkassespørgsmål af
anonym
16 år
hej jeg har rigtig mange ar på min krop og ved ikke hvad jeg skal gøre når jeh skal have sommertøj på, jeg er altid bange for att folk synes jegg err grim fordi jegg har så mange ar og tør ikke vise dem frem men dee err overalt på min krop så kan ikke undgå dett, hvadd skal jegg gøre??????

Svar:
Hej med dig
Det er helt sikkert ikke rart at have noget med sin krop man føler sig usikker og utilpas med at vise frem. Hvis det kan være en hjælp for dig, så er det helt utrolig almindeligt at folk har noget, de ikke bryder sig om ved deres krop. For rigtig mange er sommeren ikke er en rar tid fordi det gør dem ekstra opmærksom på det. Om det er maven, numsen, kropshår, appelsinhud, ar eller noget helt sjette, så går mange med samme tanker som dig. Og når vi nu er så mange, som går med samme tanker, burde vi måske allesammen sige "skidt med det" og være ligeglade.
Du skriver ikke noget om hvad dine ar stammer fra, og måske det ikke betyder noget i dit tilfælde. Har man ar fra fx myggestik, bumser eller tilfældige skrammer, er det måske de mange "uperfektheder" som fylder meget for en selv, men som også er meget normale og noget man ofte selv lægger meget mere mærke til end andre gør. I reklamer og på instagram har man tit redigeret dem væk, så der ser man dem måske ikke hos andre. Hvis det fx er fra cutting eller operationer kan det måske give ekstra ubehag ved tanken om at nogen måske vil dømme én eller hvis nogen skulle spørge ind til det, hvis man ikke har lyst til at snakke om det.
Ar kan med tiden ofte blive mindre synlige af sig selv, især hvis man passer godt på huden med creme og solcreme. Afhængigt af hvilken type ar du har, kan der måske være måder man kan gøre ar mindre synlige. Har du fx meget kraftige ar kan du prøver at snakke med din læge om dine muligheder. Er det ar efter cutting, kan du også ved en læge måske få en henvisning til en psykolog du kan snakke om arene din cutting med. Der er også en del virkelig flot sommertøj, der dækker ret meget af kroppen, fx de løse langærmede kjoler, som mange går i disse år.
Selvom det måske virker som den sværeste løsning, så er det bedste du kan gøre for dig selv både nu og på længere sigt dog, at prøve at acceptere hvordan du ser ud. En måde at øve sig i det, er fx at kigge dig i spejlet og sige "Jeg er perfekt nok som jeg er - uanset hvad jeg selv eller andre siger". For det er du! Hvis det er for svært selv at gøre, er der helt sikkert andre der gerne vil hjælpe dig. Enten gode veninder/venner, familie eller eventuelt en psykolog. Du er også altid velkommen til at svinge forbi cyberhus chatten.
Venlig hilsen Agnete