Min ånkel rør ved min tisekone

brevkassespørgsmål

Min ånkel rør ved min tisekone

brevkassespørgsmål af
Christina
10 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

min ånkel passer mig nogengange og når han tro jeg sover piler han ved min tisekone hvad skal jeg gører

Svar:

Kære Christina

Hvor er det godt du skriver. Det er slet ikke okay, at din onkel rører ved din tissekone. Det er både forkert og ulovligt, for en voksen, at røre børn på den måde, og derfor er det godt du skriver, så du kan få noget hjælp.

Mon du kan tale med din far eller mor om hvad din onkel gør? Du kunne måske starte med at sige, at du ikke har lyst til at blive passet af din onkel mere, for så længe han ikke passer dig, kan han i hvert fald ikke røre dig på den måde mere.
Jeg ved godt det kan være svært at skulle sige det til nogen, men det er omvendt vigtigt at du får det sagt. Først og fremmest for at det ikke skal ske mere, men også for at du ikke skal gå alene med det du allerede har oplevet. Det kan være rart at snakke med nogen om det.

Så én mulighed kunne være at tale med din mor eller far. Det kan også være du har en lærer, en voksen i din klub, eller en anden voksen, som du er tryg ved. Det afgørende er, at du prøver at få det sagt, så du kan få hjælp.
Det kan godt være svært at få orderne ud, nogle gange, så du kan også overveje at skrive en besked til dine forældre, hvor du fortæller hvad der sker. Det kan være nemmere for nogle. Du kan også overveje at vise spørgsmålet her til dine forældre, eller en anden voksen, som du er tryg ved. På den måde kan de få det at vide, uden at du selv skal sige orderne.

Hvis du ikke ved hvordan du skal få det sagt, kan du overveje at chatte med en af vores rådgivere, i chatten. Sammen kan I måske finde en god måde at få det fortalt?

Det er så godt at du fortæller om det din onkel gør, for det er den bedste måde til at få hjælp, så det ikke skal ske mere. For det er slet ikke i orden, at han gør sådan.

Mange hilsner
Elisa

Elisas billede
Elisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål