Knust
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.......
Jeg har skrevet før men prøver igen
I 0kl. Fik jeg en kæreste i starten var det ikke så seriøst..... Men det blev det med årene..... I 5kl. Slog han op med mig jeg blev helt knust.... Nu et år efter er vi rigtig gode venner men kan stadig lide ham han ved det godt men vill ikke presse mig for meget på fordi jeg er bange for at han ikke vil snakke med mig mere da han skifter skole og vi ikke kommer til at snakke hver dag...... Jeg er så ked af det.....

Svar:
Kære du.
Til en start vil jeg gerne sige, at det er helt okay at skrive ind i brevkassen, selvom man har gjort det før. Det lyder også som en rigtig svær situation, du står i, og aå kan det være rigtig rart med lidt råd og hjælp.
Jeg kan godt forstå, at det hele går dig på og gør dig ked af det. Det lyder i hvert fald til, at den her dreng har betydet rigtig meget for dig og i ret lang tid, når I var kærester så længe, og så kan det altså bare være svært og tage lang tid at komme helt på den anden side igen. Det lyder til gengæld rigtig godt, at I er venner, og at I kan snakke sammen, men jeg kan godt forstå, at du er nervøs ved tanken om, at han skal flytte skole.
Jeg tænker, om det kunne være en mulighed at fortælle ham, at du kommer til at savne ham, og at du håber, at I kan holde kontakten? Det tænker jeg i hvert fald, at man godt kan sige, som venner og uden, at man presser sig på, men som samtidig måske kan give dig lidt ro i maven.
En anden måde at se på situationen kan også være at se det som en mulighed for at få det hele lidt på afstand? Jeg tænker, at det måske til tider har været hårdt at se hinanden hver dag, fordi det kan tage rigtig lang tid for de romantiske følelser at forsvinde helt og blive venskabelige. Du skriver f.eks. at du stadig kan lide ham, og jeg tænker, om det kan hjælpe dig med at komme helt på den anden side af det, at du ikke skal se ham hver dag? At det på den måde måske kan være en god ting, selvom du vil savne ham?
For jeg kan godt forstå, at du vil savne ham. Men måske det også kan hjælpe at få tankerne lidt et andet sted hen? Lave noget med veninder, andre venner og familie, dyrke sport, lave noget kreativt, se film eller høre musik eller lignende. Altså at bruge tingene på noget, som gør dig glad, så du ikke skal gå og vejes ned af de triste tanker?
Jeg håber, at mine tanker og forslag kan hjælpe dig lidt på vej, men hvis du ikke helt føler, at du fik det svar, som du søgte, så er du jo også meget velkommen til at kigge forbi vores 1-1 chat. Nogle gange kan det være en stor lettelse bare at få snakket om tingene, og måske det også kunne være en hjælp for dig. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Varme og positive tanker
Amanda