Lidt for liderlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
jeg er er en pige på 17 år, jeg føler mig rigtig liderlig lidt for tit og forstår ikke rigtig hvad der sker med mig. jeg har længe bildt mig ind i at det er normalt og alle andre nok har det på samme måde, men jeg er jomfrue... har fået finger en gang, men kunne ikke får den anden ind, for den var lidt for stor... men altså je har lyst til sex hele tiden (selvom jeg ik har prøvet det endnu) men jeg onananer ret tit, cirka hver dag, og måske enda flere gange på en dag. så mit spørgesmål er så er jeg måske en "sexaddickt" eller sådan noget. Jeg skal forblive jomfru til jeg gifter mig, men maaaan hvor kan jeg bare ik magte at vente, er jeg normal eller burde jeg søge noget seriøs hjælp, ik for at lyde helt fucked og sårn er ellers en ret normal pige, men jeg ser ret godt ud, så jeg bliver lagt an på tit, hvilket bare gøre tingene så meget sværee og for mere tid der går, jo mere vil jeg bare kn*ppe en eller anden...

Svar:
Hej med dig
Bare rolig, du er ikke en "sex-addict" eller unormal. Det er helt normalt at have lyst til sex, og særligt på din alder er der mange som virkelig begynder at være nysgerrige på sex og andre seksuelle ting (f.eks. at få finger). Du er helt normal! Jeg tænker også at du måske oplever at det er rigtig meget, fordi du tænker meget over det - altså, jo mere du tænker over at du tænker på sex, jo mere fylder det. Så det forstærker hinanden.
Du skriver at du skal vente til du er blevet gift, og jeg tænker at det har du nok nogle gode grunde til. Når det så er sagt, så lyder det også til at de grunde måske ikke fylder helt lige så meget som din lyst til at prøve sex? Jeg tænker at du skal tænke lidt over hvad der er vigtigst for dig, og hvis du beslutter dig for at du gerne vil prøve at have sex, så er det nok en god idé at finde en, som du er tryg ved og stoler på - i stedet for "bare at kneppe en eller anden". Det kan du nemlig hurtigt komme til at fortryde.
Sex er en normal del af vores liv, og det er meget intimt. Jeg tænker at der er mange som venter med sex til de er blevet gift, fordi det for dem handler om ikke at være intime med hvem som helst. De vil måske kun vise deres sårbarhed (nøgenhed) til en ganske særlig person som de er trygge ved og elsker, og det er også helt fint. Det er også helt fint hvis det f.eks. er pga. religiøse årsager. Men du skal vide at det skal være dit eget valg, og ikke fordi "det er sådan man gør". Man kan sagtens være glad og godt tilpas selvom man har haft sex - og på samme måde, kan man godt være glad og godt tilpas, selvom man ikke har sex.
Når det så er sagt, så findes der også en form for sex-afhængighed. Det er en tilstand hvor tanker om sex, fantasier om sex og egentlig seksuel aktivitet (sex, onani, osv.) fylder så meget i dit liv, at det går ud over din hverdag og dine relationer med andre. Når man er sexafhængig, er man så optaget af at få det næste "fix", at man er villig til at tilsidesætte mange af dagligdagens forpligtelser. Man er på en måde ikke længere i stand til at føre et normalt liv, men har kun fokus på at få mere sex. Det seksuelle univers og den seksuelle aktivitet tager gradvist over i ens liv og fylder mere og mere, og man får følelsen af, at man ikke længere har kontrol over sine handlinger. Det lyder ikke til at det er sådan for dig, så jeg tænker altså ikke at du skal være bange for det. Men det er godt at være opmærksom.
Som sagt, så synes jeg at du skal tænke lidt over hvorfor du gerne vil lade være med at have sex og hvorfor du gerne vil have sex. Hvad betyder sex for dig? Og er det nok for dig at fortsætte med at onanere meget?
Du er din krop og dit valg, men det er rigtig godt at have tankerne med, sådan at man ikke gør noget man fortryder.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe