Mia den pige som ikke kan tale med nogen
brevkassespørgsmål af
Mia
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 det ikke kan sige til (lad os kalde ham Bob) Bob at jeg godt kan lide ham. Vi går i klasse sammmen og jeg kan ikke sige det til nogen fra klassen. Hver gang vi er i gruppe sammen eller snakker sammen står Bob helt vildt tæt på mig og når Bob er syg savner jeg ham. Bob bomber altid kærligt ind i mig. Jeg hved ikke hvordan jeg skal sige til Bob at jeg kan lide ham, men jeg hved ikke engang om han kan lide mig.
Hjælp. VH Mia den pige som ikke kan tale med nogen

Svar:
Kære Mia,
Tak for dit brev. Det lyder rigtig dejligt, at du er blevet forelsket i ham her Bob fra din klasse. Det kan være svært lige at få det sagt, især hvis man er lidt genert i forvejen, og jeg tror, at mange kan genkende den situation, du står i. Det kan også være svært at vide om den anden er vild med én, men det lyder til at Bob sender dig nogle kærlige signaler, når han f.eks. gerne vil være tæt på dig og går ind i dig på en drillende måde. Der er kun én måde at finde ud af, om han også kan lide dig, og jeg ved godt, at det ikke er så let som det lyder til - men det er at sige til ham, hvordan du har det og spørge om han har det på samme måde. Hvis det er for svært sådan at gå hen til ham og sige det, kan du overveje, om du kan skrive det i en besked til ham, hvis du har hans nummer eller hans sociale medier. Sommetider kan det være lettere at få det sagt på skrift. Du behøver heller ikke starte med at skrive, at du er vild med ham. Du kan også prøve at spørge, om der er nogen han er vild med og så se, hvad han svarer. Det kan starte en snak om emnet, og så kan det være nemmere at få taget mod til sig og få åbnet op. Du skriver, at det er svært at tale med andre, og det kan det virkelig godt være, hvis man er genert. Men selvom det er noget, du synes er svært lige nu, så betyder det ikke, at det altid vil være svært for dig. Det er noget man kan øve sig på, og måske er det netop en positiv oplevelse der skal til før du tør tro lidt mere på dig selv og være modig.
Jeg håber, at du finder modet til at fortælle ham, at du kan lide ham, eller at du kan få startet en snak om følelser og forelskelse. Det kan være din dør til at få det sagt. Held og lykke! Jeg tror på, at du kan.
Kram fra Ulrikke