Jeg er bange
brevkassespørgsmål af
Ofelia
16 år
HEJ! Jeg er 16 år gammel og jeg har fået en kæreste. vi har haft sex i noget tid nu, faktisk næsten dagligt. vi bruger ikke kondom da han ikke kan passe en large, og vi ved ik hvor vi finder større, så vi er ubeskyttet. Han kommer dog ikke oppe i mig, men jeg er mega bange for præssperm. Kan jeg blive gravid af det og er der stor chance? vi har haft sex mens jeg havde mensturation hvor han kom oppe i mig, men dagen efter tog jeg en fortrydelses pille. Vi vil begge ikke have børn nu. Men jeg har lige slugt en p-pille selvom jeg ikke er i min cyklus. Må man gerne det og hvor lang tid går der før den virker? jeg er bange.. hvad skal jeg gøre..??

Svar:
Kære dig,
Hvor dejligt for dig, at du har fundet en kæreste, du er glad for at har lyst til at have sex med. Jeg vil gå direkte til at svare på dine spørgsmål, for det er meget vigtige. Ja, du kan godt blive gravid af præsperm, og chancen afhænger af ting som hvor i cyklussen du er. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs og bange, for det er en ret ubehagelig situation du står i. Det er RIGTIG vigtigt, at I passer på hinanden og finder nogle kondomer der passer, eller beskytter jer på en anden måde (minipiller fx), for det er ikke særlig sundt at tage fortrydelsespiller. Når man er ung og forelsket kan det nogle gange være svært lige at tænke på konsekvenserne af at have sex uden kondom, men det er vigtigt, I finder ud af at passe godt på hinanden og beskytte jer mod graviditet og sex sygdomme. På den måde kan du også få lov at slappe meget mere af, når I har sex, for jeg kan forestille mig, at det ikke er så let nu, hvor du skal gå og bekymre dig.
Jeg tror, det kunne være rart for dig at snakke med din læge om, hvordan man bedst beskytter sig ved sex. Måske din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om minipiller måske er noget for dig? Indtil da er det meget vigtigt, I bruger kondom - prøv evt. at google lidt, jeg ved at man på nettet kan købe større kondomer.
Det sker, at man kan blive nødt til at tage en fortrydelsespille, og det er også okay. Det er bare ikke så sundt for kroppen, hvis man tager dem ofte og derfor skal I hjælpes ad om at passe på din krop. Hvis du er nervøs for at være gravid nu, så synes jeg, du skal prøve at tage en graviditetstest, så du også kan få lidt ro på.
I kan læse en masse om sex og prævention her, hvor I også kan få hjælp og rådgivning.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Sophie