Menstruation og brystvorterne.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg vil gerne være anonym.
Jeg er en pige på 15, der ikke har fået min menstruation, men har fået udflød - en del. Derfor vil jeg høre, hvornår I tror, at jeg får min menstruation?
For det andet synes jeg ikke, at mine bryster vokser særligt meget. Nogle vil nok kalde mig tynd - hvis man er tynd, kan det så betyde, at man så ikke kan få store bryster?
Det sidste spørgsmål er: Jeg føler nogle gange, at der er en form for hvidt snask på mine brystvorter. Har snakket med min veninde om det, hun har fået sin menstruation, men har det også.
Håber I kan besvare mine spørgsmål :)

Svar:
Kære 15-årige pige
Tak for dit spørgsmål, jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål.
Det er normalt, at man i månederne op til den første menstruation kan have mere udflåd, end man er vant til. Så måske får du din menstruation inden for kort tid, men det er jo kun et gæt. Den første menstruation kommer ofte 1,5 til 2 år efter, brysterne er begyndt at vokse, så det er anden måde, du kan bruge til at "forudsige", hvornår du får din menstruation. En tredje ting er, hvor høj du er. Piger vokser allermest i den periode, hvor de får deres første menstruation. Herefter aftager væksten, og typisk vil en pige kun vokse 5-8 cm efter hun har fået sin første menstruation. Så hvis du allerede er vokset en del og for eksempel er lige så høj som din mor, så må man også forvente at din menstruation snart kommer. Omvendt kan man sige, at hvis du ikke er vokset så meget endnu, så kan det godt være, der går lidt tid endnu før din menstruation kommer.
Angående dit spørgsmål om størrelsen på bryster, så er det jo meget forskelligt, hvor store bryster kvinder har uanset, hvordan resten af deres krop ser ud. Men jeg vil nok sige, at det mest almindelige er, at kvinder der er slanke også har mindre bryster. Og så kan du jo kigge på din mor og hvis du har nogle søstre, for du vil formentlig få bryster, der er nogenlunde samme størrelse.
Det hvide snask ved brystvorterne kan skyldes nogle kirtler, der sidder i huden. Det er helt normalt, og jeg tror ikke, det har nogen betydning, om du har fået din menstruation eller ikke.
Mvh Anne