Menstruation hele tiden pga. mini-piller

brevkassespørgsmål

Menstruation hele tiden pga. mini-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er i behandling for meget kraftige menstruationssmerter, og min gynækolog har udskrevet mini-piller til mig. Jeg kan ikke tåle p-piller pga. hjertesygdom. Problemet er bare, at jeg har haft mens lige siden, jeg startede med at tage dem i starten af maj. Godt nok har de reduceret en stor del af smerterne, men de kommer og går stadigvæk. Før i tiden havde jeg så ondt under mens, at jeg lå i sengen i 3-4 dage, og kastede også ofte op pga. smerterne. Jeg kunne absolut ingenting gøre. Jeg ved godt, at det er en normal bivirknig, at man kan risikere at få langvarige blødninger, første gang, man tager dem. Men jeg er bare ved at blive drevet til vanvid af det, især fordi jeg ikke har kunnet bade i hele min sommerferie. Kan blødningen stoppes ved at tage et andet præparat? Eller skal der andre metoder til?

Svar:

Kære brevkassebruger.

Tak for dit spørgsmål. Som du helt rigtig nævner så er pletblødninger en kendt bivirkning til mini-piller. Det er dog dejligt at høre at smerterne er blevet bedre. Nogle gange ser man bedring i de uregelmæssige blødninger efter 4-6 mdr.

Hvis man ikke kan holde blødninger ud eller synes det hæmmer ens liv for meget kan man evt få en hormonspiral. Det kan man sagtens selv om man ikke har født. Så får man den lagt op hos en gynækolog. Den indeholder det samme hormon som mini-pillerne men virker ofte lidt anderledes på slimhinden i livmoderen og giver mindre pletblødninger og mindre blødning generelt. Man kan dog også have pletblødnInger de første måneder efter man får den lagt op. Spiralen må du gerne få selvom du har hjertesygdom.

Håber du kunne bruge svaret.

mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål