Propfornemmelse i øret / symptomer

brevkassespørgsmål

Propfornemmelse i øret / symptomer

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 2 måneder 1 uge siden

Hej For 1,5 uge siden fik jeg en prop i mit venstre øre, efter jeg havde brugt næsehorn. Da jeg ville tømme min næse for vand og snot, kom jeg til at blæse for kraftigt, og der opstod en prop, som har været der lige siden, og det vil bare ikke vil forsvinde... Jeg oplever en spærrelse for hørelsen samtidig med en slags kliklyd, når jeg bevæger ansigtet. Derudover kommer der en blæsende/susende lyd fra øret, hver gang jeg puster ud gennem næsen, som om at der er luft derinde, men kan ikke fjerne/udløse proppen/propfornemmelsen. Jeg har forsøgt med næsespray og en masse gentagne pust gennem næsen for at løsne det, men uden held. Jeg har været hos ørelægen, som siger, at der ikke er tegn på væske i mine ører, men at det eustakiske rør er lukket til (sådan som jeg forstod det). Kan det være det uden væskedannelse? Der kommer jo lyd fra øret (blæsende) hver gang jeg puster ud gennem næsen. Er det normalt? Jeg er virkelig bange for, at det ikke vil gå væk og at jeg har ødelagt noget... Håber I vil og kan hjælpe mig!

Svar:

Hej og mange tak for dit gode spørgsmål.

Først og fremmest skal du roses for at du har været forbi ørelægen. Hvis din egen ørelæge har udelukket væske i øret, så er det slet ikke farligt og bestemt ikke noget du skal være bekymret for.

Hvis du har gået og døjet lidt med dine bihuler, så kan dit eustakiske rør været lidt forsnævret og give symptomer fra øret. Det er et spørgsmål om tid, og så forsvinder dine symptomer igen. Jeg går også ud fra, at din ørelæge har kigget efter ørevoks, da det kan give samme symptomer.

Man kan forsøge at afhjælpe problemet med noget der hedder "Otovent", som er en slags ballon man puster ved gennem det ene næsebor,. Otovent er et hjælpemiddel til at udligne negativt tryk i øret. Jeg kan ikke forestille mig at det kunne skyldes andre ting i dit øre. Du skal bestemt ikke være bekymret, og det er meget normalt at man kan opleve det, efter man har været forstoppet i næsen.

I forhold til otovent, så kan det købes på apoteket,  I den første behandlingsuge bør otovent anvendes mindst 3 gange dagligt om dagen (morgen, middag og aften) men 1 oppustning i hvert næsebor hver gang. Efter en uge bør Otovent anvendes mindst 2 gange om dagen (morgen og aften).

Det kan tage noget tid, men bør forsvinde indenfor uger.
Hvis du føler at det bliver værre, eller at du får smerter eller feber, så skal du kontakte din egen læge /øre næse hals læge igen.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Mvh Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål