Menstruation
brevkassespørgsmål af
Milla
17 år
Hej,
Jeg ville spørge hvad jeg skal gøre da jeg ikke har fået min menstruation endnu, efter jeg har haft sex. Har kun haft det 4 gange og vi har ikke brugt kondom, men jeg har haft taget 3 graviditetstest og de har alle vidst negativ, men min menstruation er da stadig ikke kommet og den er gået 6 dage over.

Svar:
Hej Milla
Godt at du skriver her i brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret over, hvordan det kan være, at din menstruation ikke er dukket op. Først og fremmest vil jeg sige til dig, at der kan være rigtig mange grunde til, at ens menstuation er forsinket. Det kan være, at du er en lille smule stresset, at du spiser lidt anderledes end du plejer, motionerer meget eller noget helt fjerde. Mit bedste råd vil være, at du kontakter din læge og får taget en graviditetstest der. Hjemmetest fungerer rigtig fint, men der kan selvfølgelig en sjælden gang være tilfælde, hvor den ikke viser korrekt. Det skal dog siges, at de fleste graviditetstest på markedet viser det rette svar med mere end 99 % sikerhed. Men for at du ikke skal være bekymret, så tror jeg, at det vil give dig mest ro, hvis du får taget en test hos lægen. Lægen kan desuden give et bud på, hvordan det kan være, at din menstruation er forsinket, hvis det ikke handler om graviditet.
Jeg vil anbefale, at du fremover benytter et præventionsmiddel under sex, i hvert fald hvis du ikke ønsker en graviditet lige nu.
De bedste hilsner fra Jannie