Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse. Jeg oplever ofte under min menstruation at det nærmest dunker i underlivet. Det er enormt ubehageligt og gør egentlig ondt. Hvad kan det skyldes? Og det er ikke menssmerter da denne dunken er længere nede.

Svar:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål!
Først vil jeg sige at mange piger/kvinder lider af smerter i underlivet under menstruationen. Nogle undersøgelser viser at op til 90% af alle 19-årige lider af det. For de fleste starter det først 6-12 måneder efter den første menstruation.
Menstruationssmerterne skyldes, at livmoderen laver kraftige sammentrækninger, som gør at muskelvævet ikke får ilt nok idet sammentrækningen er stærkest og det giver smerter i vævet. Efter ægløsningen frigives nogle stoffer, der kaldes prostaglandiner, i livmoderslimhinden, som virker at blodkarrene i livmoderen og livmoderen trækker sig sammen under mesntruationen.
Sammentrækningerne giver de krampelignende smerter nedadtil i maven, lysken lænderyggen, underlivet og kan have udstråling til lårene.
Smerterne starter typisk et par timer før blødningen og kan vare op til 72 timer hos nogle.
Der er flere faktorer der øger risikoen for menstruationssmerter:
At ens mor, mormor, søstre også led/lider af kraftige mesntruationssmerter, at man er ung, at man ikke har født børn, rygning, lavt BMI under 20 m.fl.
Det du beskriver lyder som svære menstruationssmerter. Du beskriver desværre ikke hvad du forbinder med menstruationssmerter, men den dunkende, smertefulde følelse i underlivet, lyder for mig som værende udløst af sammentrækningerne i din livmoder.
Slimhinden skal jo afstødes og det giver blødningen ved menstruation og derfor kommer sammentrækningerne. Det er også naturligt at smerterne bliver værre de første år fra man fik sin første menstruation. De tiltager typisk indtil omkring 20 års-alderen og aftager med årene derefter.
Hvis det gør så ondt at man har brug for smertestillende virker ipren bedst da det hæmmer prostaglandinerne. Ipren kan evt. kombineres med panodil. For nogle er en enkelt Ipren og en enkelt panodil nok, for nogle har man behov for at gentage. Ipren må tages hver 8. time og panodil hver 6. time - dog virker de bedst sammen, så jeg ville anbefale hver 8. time, hvis du har behov for at tage det 1-2 dage.
Hvis du fortsat er i tvivl om hvad de dunkende smerter kan skyldes, synes jeg det ville være en god idé at snakke med din læge om det - så har du også mulighed for at uddybe det nærmere.
Jeg håber det var svar nok.
De bedste hilsner
Ida