Forlængelse af ben
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Mit ene ben er tre cm kortere end det andet, en forskel der langsomt kom da jeg var barn. Det generer mig meget, da jeg har svært ved at gå i sko med stor forhøjelse, og også godt kan have problemer med ryggen. Jeg kender godt den gamle metode til at forlænge ben, hvor man skal gå med at stativ, den er jeg ikke interesseret i. Men nu har jeg læst om fitbone der lyder noget bedre, og som jeg faktisk godt kunne tænke mig at få. Så jeg ville høre om i ved om det er noget jeg kan få betalt, eller om jeg kun kan få den gamle metode, eller om jeg overhovedet kan få noget? Jeg har læst den kun bliver lavet i Aalborg. Er der virkelig ikke andre der udfører den? Jeg synes det er svært at finde noget om det. Med venlig hilsen Jane

Svar:
Hej med dig
Jeg undrer mig lidt over, om du er blevet behandlet for forskellen i længde på dine ben da du var barn? Mit eget ben var nemlig 2 cm kortere end da andet da jeg var 5-6 år, og jeg fik indlæg i skoene så min benlængde gradvis tilpassede sig hinanden. Operation er altså ikke altid den eneste udvej. Har du forsøgt med indlæg?
Man kan lægge en sål i skoene i en bestemt tykkelse alt efter hvor stor en forskel i benlængde der er tale om. Jeg synes du skal få din læge til at henvise dig til en speciallæge, f.ek.s en ortopædkirurg, som det hedder, det er den slags læger der har mest forstand på knogler og led.
Jeg har ikke hørt om fitbone før, men jeg kan forstå at der er en benforlængende operation. Har læst inde på www.fitbone.dk, som du nok allerede kender til. Proceduren er som jeg kan se, at man indopererer en skrue i knoglen, som vha. en motor kan udvide sig således at knoglen vokser. Som du selv skriver, foretages operationen så vidt jeg kan forstå kun på Ålborg Sygehus.
Jeg vil tro, at opreationen er gratis idet den laves på et offentligt sygehus. Men under alle omstændigheder, hvis operation overhovedet skal komme på tale, skal du først snakke med din egen læge, som så evt. kan henvise dig til en vurdering af, om operation kunne være en mulighed i dit tilfælde. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om der er specielle restriktioner på, hvem der kan tilbydes opreation, f.eks. alder, graden af længdeforskel på benene osv. Men jeg synes du skal spørge din læge til råds! Alternativt kan du også prøve at ringe til ortopædkirurgien i Ålborg, se www.ortopaedkirurgi.rn.dk/
Indtil da, vil et indlæg i skoene være en god idé og det vil også hjælpe på dine rygproblemer. Det er ikke noget der kan ses og det burde være muligt at passe indlægget til, så du bare kan bruge det i dine almindelige sko.
Håber du kan bruge svaret og held og lykke med det hele!
Mange hilsener Helene