Tetracyklin

brevkassespørgsmål

Tetracyklin

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hey Jeg har akne - og jeg er netop kommet i behandling med tetracyklin og redap. Jeg har dog nogle problemer med tetracyklin, ikke bivirkninger eller noget, men det giver mig problemer med at få min kost og madvaner til at hænge sammen. Jeg kan læse mig til, at jeg ikke må indtage madvarer med zink, aluminium, mælk, calcium, magnesium osv. 3 timer både før og efter jeg skal tage mine to piller morgen og aften. Skal det forstås som at jeg slet ikke må spise noget de 6 timer, for jeg føler det er ret svært at indtage noget, som slet ikke indeholder det ovenstående. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre i så fald, da jeg har svært ved på en skoledag at gå fra 6:40 til 12:40 uden mad. Jeg har også læst, at man helt skal passe på med at drikke mælk imens man er på tetracyklin, men betyder det ALLE mælkeprodukter, eller bare alm. mælk? Og jeg har også læst både i forbindelse med tetracyklin og redap, at man skal passe på med sol, men nu går vi sommeren i møde, det betyder vel ikke at jeg skal til at tage jakke og langærmede trøjer på for at undgå sol? Jeg kunne jo godt tænke mig at få noget farve på kroppen, ved bare at rende rundt uden for uden trøje, men skal jeg helt lade være med dette, eller kan jeg godt, hvis jeg sørger for godt med solcreme?

Svar:

Kære brevkasse-bruger.

Jeg kan godt forstå det er lidt forvirrende med alle de forholdsregler man skal tage. Nu skal jeg prøve at forenkle det lidt. Jeg tager en ting af gangen.

Soleksponering: Både tetracyklin og redap gør huden mere følsom overfor solen. Dette betyder man nemmere kan blive solforbrændt (rød). Man skal derfor smøre kroppen ind i solcreme (helst faktor 20-30) hvis du skal være udenfor og forsøge at undgå decideret solbadning. Hvis din hud fint tåler at være udenfor når du har solcreme på, så gør du bare det. Hvis din hud bliver rød og irriteret må du lidt mere i skyggen eller tage en højere faktor på.

Mad og tetracyklin: Det vigtigste i dette er mælkeprodukterne. Hvis der er høje niveauer af calcium i det man indtager, så optager man ikke tetracyklinen ligeså godt som man ellers ville. Det gælder alle mælkeprodukter. Zink, Magnesium og aluminium skal du ikke tænke så meget over, det er kun hvis man tager det som kosttilskud at det er et problem. Forsøg på at undlade mælkeprodukter når du tager tertacyklinen. Det betyder at du ikke skal drikke mælk eller spise store portioner yogurt sammen med pillerne. Hvis der er lidt mælk i en sauce eller lign så betyder det ingenting. Og sker det nogle gange at pillen indtages med en gang havregryn med mælk så går det også. Der er bare risiko for at lidt af pillen går til spilde og aldrig kommer ind i kroppen hvor den skal virke. Det er altså ikke farligt at indtage mælk og pillen samtidig. Desuden tror jeg ikke det har nogen betydning når du skal være på denne behandling i en længere periode.

Håber dette gav lidt klarhed og gjorde det mindre besværligt at skulle være på denne behandling.

Rigtig god sommer.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål