Hormoner hos piger
brevkassespørgsmål af
Ida
17 år
Hej Cyberhus. Jeg ved godt det er helt normalt for teenagere at have bumser i ansigtet, men undrer mig over hvorfor man får dem? Er det rigtigt at de kommer på grund af hormoner? Hvordan hænger det sammen? Jeg har nemlig en mærkelig opdagelse, og vil gerne vide om det kan have nogen forbindelse. Jeg begyndte allerede at komme i puberteten, da jeg var 10 år og døjede meget med bumser allerede fra starten. Jeg fik også allerede mens som 10-årig. En anden ting jeg lagde mærke til var at jeg fik meget lyst til sex lige pludselig i samme periode. Bumserne blev bare ved og ved med at komme, især på begge sider af hagen/nederst på kinderne igennem hele min teenage-tid. Så begyndte jeg at komme sammen med en fyr, da jeg var 15, og i starten havde jeg stadig bumser, men så begyndte vi at have sex, da jeg var 16. I samme periode som vi havde meget sex, opdagede jeg mærkeligt nok at mine bumser i ansigtet forsvandt helt, og jeg fik for første gang siden før puberteten pludselig virkelig ren, blød og smuk hud, og den sunde hud varede i cirka et halvt år, hvor vi hyppigt dyrkede sex. Vores forhold sluttede så desværre kort tid før jeg fyldte 17, og det tog meget hårdt på mig, fordi han var min første. Så bemærkede jeg allerede et par uger efter vores forhold sluttede, at jeg begyndte at få mange bumser i ansigtet igen. Nu er min hud tilbage til sådan, som den var før mit forhold, uren og mange bumser de samme steder som før. Det er virkelig træls. Jeg tænker på, om det kan have en forbindelse til, at jeg var seksuel aktiv i dén periode, hvor min hud var flot. Er det noget man kan få på grund af hormoner, som om kroppen længes efter sex eller noget? Jeg kan nemlig slet ikke se andre årsager til at bumserne lige præcis forsvandt fuldstændig, da jeg begyndte at have sex og så nærmest straks kom igen da jeg stoppede med at have sex?! Kram fra Ida

Svar:
Kære Ida,
Tak for dit fine spørgsmål, det er første gang jeg har hørt nogen finde en sammenhæng mellem (manglende) sex og  acne :) På en måde har du lidt ret, da acne bl.a. skyldes hormoner. Hormoner har man masser af når man er teenager, hvis man er stresset og det kunne også tænkes fx under forelskelse osv. Jeg tænker dog ikke at du kan sætte en direkte sammenhæng mellem det at have uren hud og ingen/for lidt sex. Dvs grunden til at du fik uren hud igen efter at I slog op skyldes nok at du var ulykkelig og dermed stresset.
se nedenstående link som forklare noget mere om acne og årsagen hertil. Jeg håber at det hjalp lidt :)
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hud/sygdomme/akne-bumser/akne-aarsager-risikofaktorer/
mvh læge Julie B