Manglende selvværd - overgreb?

brevkassespørgsmål

Manglende selvværd - overgreb?

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Jeg er en pige på 22. Jeg begyndte som 10 årig at interessere mig for sex. Jeg kan ikke huske, hvordan det startede, men jeg kan huske, at jeg samme år havde kontakt til 2 fyre på 17 år via Skype. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg kom i kontakt med dem, men jeg har aldrig mødt dem i virkeligheden. De skrev begge til mig dagligt og fortalte mig hvor sød og dejlig jeg var. Dette resulterer i, med dem begge, at de får mig overtalt til at vise mig nøgen på Skype foran dem. Jeg kan huske, at jeg flere gange har gjort det, hvor jeg ikke følte, at jeg havde tid eller lyst, men de pressede mig til at gøre det alligevel. Jeg har siden dengang haft svært ved at opbygge relationer til mænd. Jeg tænker meget over på sex, og jeg er dårlig til at sige fra, hvis en fyr er seksuelt interesseret i mig. (jeg føler altid at jeg har lyst, fordi de giver mig bekræftelse..) Jeg er for nyligt blevet single efter et længere forhold, og det er gået op for mig, at jeg er totalt tilbage i samme situation, som før forholdet.. Jeg søger omsorg, kærlighed og bekræftelse i alle mænd og jeg føler mig rigtig tit ikke god nok. Jeg skriver her, fordi jeg gerne vil have nogle råd til at lære at sige fra, at passe på mig selv og elske mig selv... Derudover søger jeg også et begreb, til at beskrive det jeg har været udsat for... Jeg tror tit, jeg har beskrevet det, som om jeg var blevet seksuelt udnyttet, men kan man tillade sig at kalde det det? Jeg føler tit, at jeg måske overdriver det, når jeg fortæller folk om det.. Men samtidig så kan jeg ikke se, hvorfor jeg ellers skulle være så elendig til at have ikke-seksuelle relationer og derudover føle mig mindre værd... Jeg håber, I kan give nogle bud. Mvh. Hende den følsomme.

Svar:

 Hej med dig

Jeg har læst din brevkasse og kan virkelig mærke det her, du går og er fyldt af. Du oplever følgerne af en oplevelse for mange år siden, som stadig sidder godt fast i dig. Det, at du har skrevet herind betyder, at du har fået fat ord på, og det er godt gået. Og jeg vil meget gerne fortælle, hvad jeg tænker.

Da du var 10, følte du dig presset til at vise dig nøgen foran de to fyre. Du skriver, at du gjorde det, selvom du ikke havde lyst. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, om det egentlig er overgreb, som du har oplevet. Helt kort vil jeg bare sige, at dét at være i sådan en relation og føle sig presset til noget, er et overgreb - og specielt, når man kun er 10 og de er meget ældre. De burde have vidst bedre og have respekteret dine grænser, men i stedet overtalte de dig til at overskride dem. Og det er ikke okay. De var ikke nogle gode forbilleder.

Så det giver god mening, du du er påvirket at det i dag, og har svært ved at opbygge relationer til mænd, når du har det med i bagagen. Og at du har et forhold til sex, som er svært at finde ud af. Det er blevet din måde at få bekræftelse på, og du er dårlig til at sige fra. Du skriver, du du er havnet lidt samme sted, som du plejer, hvor du har svært ved at forholde dig til mænd og til dig selv. Og hvor du søger bekræftelse i at være sammen med mænd. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du måske har brug for at skrive et nyt kapitel i din livsbog. Et, hvor du for skrevet nogle helt andre ting med, end der står lige nu. Lige nu står der, at du kun har værdi, når du har sex med en fyr. Og det kan du sagtens arbejde med at få skrevet om.

Jeg tænker derfor, at det kunne være godt for dig at snakke med en professionel behandler, som kan guide dig igennem de svære følelser og de automatiske mønstre, som du har, i dit liv. Det er ikke noget, du behøver at stå i alene - du kan finde én at gå sammen med. Det kan vi alle have brug for, og måske særligt dig, lige nu. Du kan evt prøve at tage kontakt til CSM Danmark, som er et rådgivningstilbud til folk, som har oplevet seksuelle overgreb.

Jeg håber, du finder en måde at være til stede i dit liv,  som er mere holdbar end den, du står i nu. At du får skrevet det nye kapitlel og at du får et andet syn på dig selv. At du er SÅ værdifuld, og at du er det, uden at du behøver at have sex med en eneste, for at tro på det.

Kæmpe mange tanker fra

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål