Dårlig samvittighed efter onani
brevkassespørgsmål af
Cecilia
13 år
Jeg onanerer ret tit. På sin vis går det godt og jeg har ret nemt ved det. Men når jeg så er færdig og ligger eller sidder på min seng og nyder min orgasme med bukserne nede om knæene og orgasmen så lissom begynder og dampe af så får jeg gerne dårlig samvittighed. Jeg tænker på om jeg ikke ku have brugt tiden på noget bedre, tænker på at der sikkert ikke er nogen af mine veninder der gør det og ligger sådan, tænker på åh nej, tænk hvis min familie så mig lige nu, eller mine lærere. Alt sådan noget. Så skynder jeg mig at trække bukserne op og lover mig selv at nu vil jeg ikke gøre det mere. Men det vare jo kun til jeg blir liderlig igen og igen må ha bukserne ned og så starter det lissom forfra. Kan jeg gøre noget for ikke og få så dårlig samvittighed?

Svar:
Kære Cecilia
Jeg tror, at der er ret mange unge, som kan genkende de følelser, du beskriver i dit brevkassespørgsmål. Selvom det ikke er noget, særligt mange taler om, tror jeg, at der er mange, som har oplevet den form for dårlig samvittighed efter onani, som du beskriver. Jeg tror, at det hænger sammen med, at de fleste unge opdrages til, at onani og sex er privat og ikke noget, man taler om - på trods af, at det er noget af det mest naturlige og almindelige, som findes.
Langt de fleste unge har nemlig prøvet at onanere - helt op til 70 procent af alle unge under 15 år prøvet at onanere. Der er altså langt flere mennesker, som onanerer, end mennesker som ikke gør. Så med andre ord er det helt normalt at onanere. Onani er også en god og sund måde at lære sin egen krop og sine sexlyster at kende. Og så føles det jo bare dejligt og kan virke afslappende.
Men når man så alligevel får dårlig samvittighed af at onanere, kan det hænge sammen med, at man i din alder måske ikke taler særligt meget med ens veninder om det. Når man bliver ældre, bliver det mere naturligt at snakke med venner, veninde og måske sin kæreste om onani og sex - måske fordi man her opdager, at stort set alle onanerer eller har prøvet det. Men som teenager taler man måske ikke så meget med andre om onani, og derfor kan man nemt komme til at føle sig forkert, eller at man har gjort noget forkert, også selvom det bestemt ikke er tilfældet.
Du spørger, om der er noget, du kan gøre for ikke at få så dårlig samvittighed. Jeg tror, at det kan være rart at minde dig selv om, at onani er helt normalt og naturligt. Jeg tror også, at det kan være rart at huske på, at du ikke er alene om at få dårlig samvittighed efter onani. Hvis du har mod på det, kan du prøve at snakke med dine veninder om det? Måske har de det på samme måde? Og jeg tror også, at det er vigtigt, at du bliver ved med at onanere på trods af den dårlige samvittighed, så længe du har lyst til det.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Marie