Er det bare mig, eller..?
brevkassespørgsmål af
V
19 år
Hej. Jeg har en drengeven som jeg skriver med ret ofte. Men jeg har lagt mærke til en ting som måske ikke virker som noget særligt, men underligt nok kan jeg mærke at jeg bliver lidt ked af det og får sådan en træls følelse indeni når det sker. Jeg vil derfor gerne have jeres mening om det, for er det bare mig der er sart eller..? Det er nemlig sådan, at stort set hver gang jeg sender et billede på snap af noget, også hvis det bare er en story som alle kan se, så skal han straks komme med en kritisk/negativ kommentar til det. Det er ikke engang fordi det er noget vigtigt, men jeg synes bare det er underligt, for ingen af mine andre venner gør det hver evig eneste gang som ham. Det kan fx være hvis jeg sender et billede af en pizza. Så skriver han med det samme 'Jeg kan ikke lide det og det og det på pizza' (altså ting som jeg havde på min pizza). Eller her den anden dag hvor jeg fik brownie som min mor havde bagt og jeg sendte et billede af kagen, så skriver han også straks "det er ikke godt uden mælk!" Eller forleden hvor jeg fik klippet rigtig meget hår af fordi det var blevet mega spaltet, jeg lagde en story ud med mit nye hår, så skrev han "kan nu bedst lide piger med langt hår". Eller hvis jeg en dag får sent aftensmad, så skal han også lige kommenterer hvor usundt det er at spise kort før sengetid. Jeg kan komme med mange andre eksempler, men i har nok forstået pointen nu. Det er altså altid negative og kritiske beskeder til alt hvad jeg sender, også selvom jeg slet ikke beder om hans holdning eller har sendt noget direkte til ham. Jeg føler nogle gange at han bare sidder og holder øje med hvad det næste han kan kritisere ved mig er. Ingen andre har som sagt været sådan. Altså hvis man engang i mellem lige svarer "det kan jeg ikke lide", fred være med det, men det er seriøst ved ALT jeg lægger ud, at han skal kritisere det. Jeg kan ikke forstå det. Er det for at nedgøre mig? Er det normalt at have behov for at kritisere alt? Altså jeg modtager da også nogle gange snaps med noget mad eller andet jeg ikke kan lide, men jeg behøver jo ikke sige det til afsenderen hver eneste gang. Synes bare det er dårlig stil og mega uhøfligt. Hvad tænker i? Hilsen V.

Svar:
Hej V,
Jeg vil fastslå som det første, at det ikke er dig der er sart. Det er helt forståeligt og helt naturligt at du bliver ked af det og får en træls følelse indeni, når du konstant bliver udsat for kritik og negativitet fra den her ven. Faktisk er det nok de færreste mennesker, der ikke ville blive påvirket, når man oplever konsekvent negativitet eller kritik rettet mod de ting man gør, spiser, siger osv. Det kan i længden være meget nedbrydende og er med til at fylde ens hovede med negativitet, som man ikke selv har bedt om. Det er altså ikke rart.
Jeg kan forstå på dig at du leder efter et svar på hvorfor han kritiserer alt du gør, og det kan jeg virkelig godt forstå. Når man bliver udsat for kritik, for nærmest alt hvad man fortager sig, kan det være svært ikke at tage det til sig og tage det personligt, enten bevidst eller ubevidst. Derfor er det også helt forståeligt at du bliver ked af det og får en træls følelse når han kritiserer dig. Og igen vil jeg pointere at du altså ikke er sart fordi det går dig på. Det er fuldstændig forståeligt og naturligt. Sådan ville langt de fleste mennekser reagere på konsekvent kritik rettet mod en, og så endda fra en ven som bør være en person der støtter en, og ikke nedbryder en.
Men hvorfor er det så at din ven kritisere alt ved dig? Det kan være rigtig svært at forstå hvorfor der bare er nogle mennesker, som har et behov for at kommentere/kritisere alt hvad de ser og hører. Og det kan især være svært at forstå, når man ikke selv oplever det behov. Men jeg vil prøve at give dig nogle mulige forklaringer på, hvorfor han mon gør som han gør.
En forklaring kan være at det kommer fra hans opvækst. Hvis man er vokset op i et hjem hvor det er normalt at kritisere hinanden og generelt kommentere på alt hvad hinanden gør, bliver det til en norm og en vane. Og hvis man derfor selv har været vant til at blive kommenteret på/kritiseret, er det muligt at man slet ikke ved hvordan det kan påvirke andre mennekser, som ikke er vant til den kritik og negativitet. Gennem sådan en opvækst bliver det nok en vane og en helt normal kommunikationsform. Men det er altså en vane og kommunikationsform der ofte bliver et problem og en ulempe for dem, når de kommer ud og skal danne relationer med mennekser der ikke har samme kommunikationsform og vane. Her vil de altså opleve at andre mennekser kan blive sårede over den kritik og negativitet.
En anden mulig årsag kan også være at han kæmper med noget indeni. At han går og har det svært. Nogle gange bliver man desværre mere negativ jo dårligere man har det i sit eget hovede. Det kan handle om blandt andet lavt selvværd, lav selvtillid eller generelt usikkerhed på sig selv. For nogle er det nemmere at nedgøre/nedbryde andre hvis man i virkeligheden har det rigtig dårligt med sig selv. På den måde kan man måske i et kort øjeblik, ubevidst mærke en bedre følelse af sig selv, ved at nedgøre andre. Hvilket jo i virkeligheden er meget trist og tarveligt mod personen det går udover.
Det er selvfølgelig ikke til at sige om din ven er opvokset med kritik eller om han har det svært, men det er i hvertfald to mulige forklaringer på personer der kritiserer og kommenterer på andre mennesker.
Til sidst vil jeg sige, at selvom der er forskellige mulige årsager til hans opførsel, gør det den ikke mere acceptabel. Det er dårlig stil, som du selv skriver, at kritisere alt hvad et andet menneske foretager sig. Derfor vil mit bedste råd til dig at finde modet til at fortælle ham hvordan det påvirker dig. Fortæl at det gør dig ked af det eller giver dig en træls følelse. Måske ved han det ikke. Måske kan han ændre sin opførsel hvis han bliver gjort opmærksom på det. Og hvis ikke han ændrer sin opførsel, vil jeg råde dig til at mærke efter om det er en sund relation for dig. Et venskab skal give positivitet og glæde, og negativteten skulle gerne fylde en meget lille procentdel af et venskab, hvis ikke ingen procentdel. Du fortjener at blive behandlet ordenligt af dine venner, og du er ikke sart!
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus