Cutter
brevkassespørgsmål af
Signe
19 år
Hej Cyberhus Jeg får det tit dårligt sent på efteråret, men det er ekstra meget i år. Jeg har aldrig haft godt selvværd og jeg er virkelig begyndt at bruge meget tid på bare at hate på mig selv. Jeg føler mig tit ligegyldig. Jeg er en meget akavet person og jeg føler derfor at jeg ikke kan tage med steder uden at ødelægge stemningen for de andre. Jeg føler mig kedelig og opmærksomhedskrævende og overall bare som noget negativt. Jeg er af den årsag begyndt at melde fra ting som jeg ellers gerne ville og så er jeg her for 2 uger siden begyndt at cutte. Jeg har gjort det 4 gange indtil videre og overvejer at fortælle det til min kæreste men han plejer ikke at være særlig medfølende overhovedet og jeg er bange for han bare begynder at kritisere mig for det. Jeg føler mig meget alene med det og det gør det kun værre. Også fordi jeg ikke vil være opmærksomhedskrævende når jeg spørger om hjælp. Når jeg cutter er det fordi jeg har lavet en fejl i løbet af dagen eller fordi jeg bare føler jeg fortjener det. Jeg kan godt selv se at den måde jeg tænker på kan virke ulogisk men det føles meget virkeligt for mig alligevel. Please hjælp, Hvad skal jeg gøre? Hilsen Signe

Svar:
Kære du.
Hvor er det fedt du skriver til os og rækker ud. Det yder til at du  går rundt og har det ret svært, og mere end nogen burde have det!
Der er flere ting i det du skriver, som kan give mening at svare et længere brev til. Men jeg vil nok primært forsøge at give lidt tanker med på det med selvværden og hvordan du oplever dig selv, og særligt det at du ikke ønsker opmærksomhed!
Jeg synes faktisk det er super godt, at du er opmærksom på det med at være opmærksomhedssøgende og at det absolut ikke er det du ønsker at være! Når jeg læser dit brev, får jeg ikke tanken at du er opmærksomhedssøgende, men en ung kvinde der har det virkelig svært og i den grad fortjener at få en ordentlig hjælp til at håndtere det svære, og til at få lidt mere selvværd i dit liv.
Der er nogle der tænker, at unge der cutter, gør det for at være opmærksomhedssøgende. Det er dog ikke den måde jeg ser det på. Jeg læser at du har fundet en strategi der virker for dig, og hjælper dig når det bliver svært. Den er ikke hensigtsmæssig, men den giver dig noget med, som gør det lettere at håndtere tænker jeg? Så på den måde gør den noget godt for dig, selvom den ikke er hensigtsmæssig.
Jeg forstår virkelig godt du føler dig alene i alt det her, men samtidig vil jeg også gerne fortælle dig, at du på ingen måde er alene om at have det svært, og kæmpe med ting i livet.
Hvis du nu skulle finde 3 gode værdier du har med dig i livet, vil du kunne det?
Det er vigtigt det ikke er ting som at se godt ud, have flot hår osv, men ting du kan og gør, som viser dit selvværd?
Når jeg læser dit brev, ser jeg jo fx at du faktisk er opmærksom på andre omkring dig, og hvordan du selv fremstår. Det er ikke en dårlig ting at have med sig. Den måde vi påvirker andre mennesker, kan være rigtig svær altid selv at se og forstå.
Jeg læser også at du har en styrke i dig, til at række ud efter hjælp og råd. Det kræver rigtig meget at kunne.
Og du er rigtig god til at forklare hvad der er på spil for dig. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er svært at skrive brevet, men alligevel har du fundet styrken og beskrevet hvordan det her er for dig. Det er virkelig en god egenskab at have!
Jeg tænker det vil være rigtig vigtigt, at du får opsøgt en eller anden form for hjælp. Det behøver ikke fra start at være omkring selvskaden, men at du bare generelt har det rigtig svært, har lavt selvværd og de ting. Du kan også fortælle at du faktisk er bange for at fortælle om selvskaden, fordi du ikke ønsker de skal se det som opmærksomhedssøgende. At du har brug for at de ser dig, bagom selvskaden og forstår behovet for hjælp.
Der er lidt forskellige muligheder for at få hjælp.
Den første kan være, at du prøver at bruge nogle af de online rådgivninger der er. Fx sms rådgivningen her på Cyberhus, og øver dig i at fortælle om hvordan det er at være dig og få nogle nye perspektiver til at håndtere det. En telefonrådgivning kan også være en god måde, hvor du her kan øve dig i at sige tingene højt.
Det andet kan være at du kontakter egen læge, og får en henvisning til terapi hos en psykolog. Der er dog en egenbetaling ofte, men måske kan du komme ind under den vederlagsfri ordning for unge mellem 18 og 24 der er. Det kan din læge hjælpe dig nærmere med. Hvis ikke det er muligt, kan det godt betale sig at prøve at søge fondsmidler til terapi, og på den måde få hjælp til at betale det.
Ellers kan du prøve at kigge på www.headspace.dk om der er et lokalt center nær dig, hvor du kan få gratis støttende samtaler. De er vant til at tale med unge om alt mellem himmel og jord, og det kan være et super godt alternativ til terapi.
Til sidst vil jeg også gerne fortælle lidt om www.gruppechat.dk hvor du kan møde andre unge. For mange kan det være en hjælp at møde andre der kender til nogle af de tanker man selv går rundt med. På den måde kan det være lettere at turde søge hjælp, ved at få tingene vendt i et trygt form først. Der er både frie chats og gruppeforløb om forskellige emner.
Jeg håber det hjælper dig lidt på vej, og husk du er altid velkommen til at skrive igen!