Mangel af menstruation
brevkassespørgsmål af
mille
17 år
Hej!
Jeg er en pige på 17 år, som ikke har fået min menstruation i 2 måneder. min menstruation har altid fulgt den samme cyklus, og dette er første gang at min menstruation er udeblevet. Der har ikke været nogle forandring i mit liv de sidste 2 måneder, og jeg er ikke gravid (100% sikkert). Skal jeg vente og se om den kommer, eller tage til lægen for at få taget forskellige test?

Svar:
Hej,
Mange tak for dit brev.
Ud fra dit brev kan jeg forstå at du ikke har haft menstruation i ca. 2 måneder.
Uregelmæssig menstruation er meget almindeligt hos yngre kvinder. 40% af 15-24 årige vil opleve uregelmæssig menstruation med en cyklus over 35 dage.
Der er mange forskellige årsager til udebleven/uregelmæssig menstruation.
Det vigtigste er at udelukke at du er gravid. Jeg kan se at du er 100% sikker på at du ikke er gravid, men hvis du ikke har taget en graviditetstest er det vigtigt at du får gjort dette - uanset hvor sikker du er.
Andre årsager til udebleven/uregelmæssig menstruation er bl.a. fysisk og psykisk stress, øget fysisk træningsaktivitet, vægttab, vægtøgning, samt forskellige hormonsygdomme.
Hvis du er sikker på du ikke er gravid, og ikke har andre symptomer (ex. vægttab, ændret hårvækst, hedeture el. lign.) så synes jeg du skal vente lidt med at opsøge din læge. Hvis du ikke har haft menstruation indenfor den næste måned skal du opsøge din læge og få en snak med vedkommende.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge