Bryster
brevkassespørgsmål af
Sofie
15 år
Hej
Jeg har et problem med mine bryster. De er VIRKELIG forskellige. Jeg ved godt at at bryster aldrig er sådan helt ens, men mine ser næsten ud som om de sidder på to forskellige personer. De har forskellig størrelse og forskellig form. Det venstre bryst er sådan langt og det højre er rundt. Jeg er ikke sådan en der går op i kroppen og jeg har det faktisk også normalt godt med mig selv men jeg kan næsten ikke holde ud at se på mine bryster og nu bliver det sommer, og så ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre, for det er så meget at man kan se forskel selvom jeg har bikini eller bh på, så kan ikke engang være på stranden. Det er det sidste år, det har ændret sig helt vildt. Hvad kan jeg gøre. Kan jeg få det lavet så de ligner hinanden mere og skal jeg selv betale det. DET ER VIRKELIG MEGET så jeg er altså ikke bare sart.
Pigen med de triste bryster :(

Svar:
Kære Sofie,
Tak for dit spørgsmål! Som du selv rigtigt bringer op kan bryster være meget forskellige, og jeg forstår godt din bekymring. Jeg hæfter mig ved at du skriver at det har ændret sig det seneste år.
Det er hormoner i kroppen som får brysterne til at vokse, og det er meget almindeligt at de ikke vokser lige hurtigt.  Så længe brysterne stadig vokser, kan forskellen udligne sig og brysterne kan ende med at være samme skålstørrelse når puberten slutter (omkring 18-20 års alderen). Det er dybt frustrerende at have forskellig skålstørrelse, selv om jeg lover dig at der er håb for at det ændrer sig.
Hvis du er meget ked af brysternes forskellighed når de er fuldt udvoksede, er det muligt at få dem vurderet hos din læge. Typisk vil man selv skulle betale for en eventuel operation, da der kun er tale om kosmetik, og ikke en egentlig sygdom (hvilket i sig selv er rart at vide). En sådan operation kan være dyr. I visse tilfælde kan den praktiserende læge dog vurdere at det kan dækkes af sygesikringen. I mellemtiden er mit bedste råd at bruge et indlæg i den side der er mindre, så du kan give det lidt ekstra fylde.
De bedste hilsener, Katrine