Mande og drengehad :-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Zara Larsson har sagt "Mandehad er en af mine hobbyer" og Charlie Damelio har sagt "Jeg hader alle mænd". Udover dem er mange mange mange kvinder, kendte og ikke, som har udtrykt had eller fordomme imod mænd som gruppe. Det er enormt sårende og unfair og blive hadet baseret på ens køn. Hvad skal jeg gøre som ung mand i en verden med så meget had imod mig baseret på mit køn? Hvordan skal jeg håndtere mine sårede følelser? Hvordan skal jeg forblive et kærligt og forstående menneske, men stadig kæmpe imod uretfærdighed (sexisme mod mænd eller kvinder er uretfærdighed)?

Svar:
Kære du
Det er et meget interessant og relevant spørgsmål du kommer med, og jeg vil prøve at gøre mit bedste for at give dig nogle svar med på vejen.
Som jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er et menneske som er omsorgsfuld og kærlig overfor andre mennesker. Det tænker jeg er enormt vigtigt at holde fast i. At du udviser nærvær, omsorg og forståelse for andre mennesker. Ved at gøre det, når du rigtig langt. Hvis vi altid gør vores for at behandle andre mennesker, uanset køn, med respekt, opnår vi også lettere respekt for os selv som væsen. Møder vi derimod andre mennesker med fordømmelse og nedgørelse, ja så er det også det vi hurtigt kan opleve at blive mødt med.
Heldigvis er det ikke alle kvinder der hader mænd, men der vil være nogle imellem. Det sker af forskellige årsager. Nogle har måske oplevet ting i opvæksten, som kan gøre det rigtig svært at holde af det modsatte køn, men også eget køn. Andre oplever ting når de bliver ældre, som kan gøre det rigtig svært. Hvis ikke de får arbejdet med de ting, er det at hadet desværre kan opstå.
Der findes også mænd som hader kvinder, ser ned på kvinder osv. Der gælder det samme, at det er vigtigt at de får arbejdet med det der er årsagen til deres had. Desværrre gælder det igen for begge køn, at der ikke altid er den interesse der skal til, for at kunne arbejde med det, og det er enormt svært at gøre noget ved, særligt som ene person. Det kan også være af religiøse årsager at der kan ligge et had til det modsatte køn.
Så jeg vil anbefale at du fortsætter med det du gør, at udvise nysgerrighed, interesse, omsorg og forståelse for kvinder, særligt dem du har lyst til måske at være venner med eller forelske sig i, og tilbringe dit liv med. Det skal selvfølgelig også gælde den anden vej, men det starter altid hos en selv.
Måske kan det give mening for dig, at lave noget frivilligt arbejde, hvor du møder andre mennesker. Der er mange muligheder inden for det felt, både via rådgivning, arbejde med udsatte unge osv. På den måde er du med til at vise andre mennesker, hvor vigtig interessen er for andre, at man behandler andre mennesker med respekt og omsorg og nysgerrighed osv. Særligt når mann arbejder med unge, kan det hjælpe dem på vej til at blive omsorgsfulde voksne, der udviser interesse for andre.
Hvordan du skal håndtere de sårede følelser, ja se den er ikke helt så let bare lige, men måske er det vigtigt at huske her, at det ikke er dig som person, de to du nævner, har udtalt sig om, men om dit køn. Måske fordi de har, som tidligere nævnt, dårlige oplevelser med i rygsækken. Hvis du gør dit for ikke at give kvinder dårlige oplevelser med i rygsækken, så gør du alt det du kan! For du har helt ret, det er ikke fair at skære alle over en kam. Der findes rigtig mange skønne og fantastiske mænd ude i verden. Men som regel handler rigtig mange ting om kemi.
Derfor vil du heller ikke 100% kunne undgå at såre et andet menneske. Fx hvis du slår op med en kæreste, kan du ikke undgå at hun bliver ked af det og såret, men du kan gøre dit for at gøre det på en nænsom måde, hvor der kan være enighed om at gå fra hinanden. Vi kan som mennesker også komme op at diskutere og blive uvenner. Igen er det her vigtigt at man kan have en dialog om det, og forsøge at udrede de gnidninger der har været, og igen finde tilbage på sporet.
Jeg synes det lyder til at du allerede er et omsorgsfuldt ungt menneske, så fortsæt i den retning, og overvej om du skal lave noget frivilligt arbejde, hvor du måske kan rådgive og lytte til andre, og på den måde igen vise at der er mulighed for at have tilllid til mænd, og at de faktisk kan rigtig mange gode ting også!
Jeg håber det hjælper dig lidt på vej.
Hilsen fra Rose