Hjælp til følelser
brevkassespørgsmål af
Anne
18 år
Hej Min kæreste og jeg har været sammen i ca. 4 måneder nu. Vi elsker hinanden højt, og vi ser begge to, at vi er sammen til laangt ud i fremtiden. Der er ingen problemer i vores forhold. Det er bare mig der har et problem. Jeg har snakket lidt med ham om det, men ikke så dybdegående, som jeg kommer til at være nu. Mit problem er at jeg har nogle mærkelige følelser. Jeg har lige været en uge på ferie, hvor vi så ikke så hinanden. Jeg savnede ham meget, alt for meget og det kom til at styre min dag, i med jeg altid tænkte på ham og savnet. Han er på ingen måde asocial og styres ikke af sociale medier, derfor svarer han ofte med flere timers mellemrum, som jeg altid har synes var lidt trælst. Han plejer dog altid tjekke ind om aftenen og spørger hvordan min dag var. Vi har snakket om, at det fordi han er bedre til at holde sig beskæftiget end jeg er. Nu er han en uge på ferie med sine venner, og jeg har det mærkeligt med det. Jeg savner ham selvfølgelig, og ønsker ham en god tur, men samtidig er jeg "misundelig" over at han har det sjovt med andre end mig. Vil ikke sige jeg er jaloux i forhold til utroskab. Jeg savner ham bare så mega meget, og det piner mig, at han kun svarer et par gange om dagen (og så det ligemeget om jeg er beskæftiget med mine venner eller ej) og, at han så har det sjovt med nogle andre. Jeg vil mega gerne være meget mere "uafhængig" af ham, og ikke lade mit savn til ham styre min dag, især når han har det så nemt ved det. Jeg er fuld opmærksom og klar over mit problem, vil bare så gerne have råd/hjælp til hvordan jeg kan forbedre det så jeg også kan hygge mig uden ham i mine tanker.

Svar:
Kære Anne
Først og fremmest synes jeg, at det er rigtig dejligt at høre, at du har det så godt med din kæreste! Du skriver, at I har været kæreste i ca. 4 måneder, og at I elsker hinanden rigtig højt, hvilket er helt vildt skønt! Du skriver dog, at du trods dette oplever, at det er rigtig svært fra dig at være væk fra din kæreste. Umiddelbart kan jeg tænke, om jeres store og ret nye kærlighed til hinanden måske faktisk er en del af grunden til, at du oplever den her "misundelighed" eller savn til din kæreste, når I ikke er sammen? Den første tid i et forhold kalder mange for "hvedebrødsdagene" eller "The Honeymoon Phase", fordi man i den første tid ofte svæver lidt på en lyserød sky og alt bare er skønt. Mange oplever, at kærligheden kan føles meget intens i den første tid, og man gerne bare vil bruge al sin tid med hinanden. Det kan føles som om, at man slet ikke kan få nok af hinanden, og det kan være rigtig svært at være væk fra hinanden. Det kan dog være lidt forskelligt, hvordan det føles. Nogle har det måske meget ligesom dig, at det faktisk kan være svært at tænke på andet, imens det for andre måske er nemmere at fokusere på det, man laver, når man ikke er sammen lidt ligesom det lyder til, at det er for din kæreste.
Efter et stykke tid, så oplever de fleste, at denne følelse ændrer sig, og at man også får mere brug for at være sammen med andre engang imellem, og at det derfor bliver lettere at være væk fra hinanden, selvom man selvfølgelig tit stadig savner hinanden. Det er ikke fordi, at man elsker hinanden mindre, men nok mere et udtryk for, at alting bliver hverdag på et tidspunkt og i hverdagen har man brug for, at der sker forskellige ting. Derfor tror jeg også på, at det med tiden vil være lettere for dig, når I skal være væk fra hinanden, men indtil da så vil mit råd til dig være at tale med nogen, når du virkelig synes, at de her følelser fylder. Det kan være en stor hjælp lige at få sagt tingene højt, og nogle kan det gøre det lettere at fokusere på noget andet bagefter, hvorimod man hurtigt kan blive fanget i det, hvis det bare får lov at køre rundt og rundt i ens hoved uden stop. Derudover så tænker jeg også, at det måske kan være en god idé at tale med din kæreste om det lidt mere? Måske han kan øve sig i et være bedre til at tjekke lidt ind engang imellem, hvis han ved, hvordan du har det, og måske det også kan være, at det er lettere for dig at holde fast i, at der ikke er noget at være misundelig eller nervøs for, når I ikke er sammen, hvis I har talt om det.
Det er en svær situation, men jeg tænker, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på det, og med tiden og med øvelse, så håber og tror jeg, at du vil opleve, at det bliver lettere. Nogle gange skal man simpelthen også bare prøve at savne hinanden en del gange, før man finder vejen i det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det hele!
De bedste hilsner,
Dagmar