Mødom

brevkassespørgsmål

Mødom

brevkassespørgsmål af
Vilma
19 år
Oprettet 9 måneder 1 uge siden

Hej. Jeg er en pige der fik finger i går. Efterfølgende fandt jeg ud af at der var blod på mine underbukser. Gik helt i panik, da jeg ikke har mistet min mødom endnu. Men dog gik han ikke IND IND. Han var meget lidt inde med fingeren, men lidt voldsom engang i mellem. Læste at blødning kan komme fra hvis man på tidspunkt (fornyligt) har haft skedesvamp og at det kan have haft en påvirkning på hvorfor man blødte nemt pga huden er sart. Og at det ikke er nødvendigvis slimhinden der “sprunget”. Mine spørgsmål er så bare; 1. Har jeg mistet min mødom? 2. Kan man miste sin mødom af finger? 3. Kan det være højstsandesynligt en rifte/slem en? 4. Kan ens tidligere svamp proces havde haft en påvirkning, på nemmere rifte? 5. Fik fingeren gennem mine bukser, så han kom ikke som ind. Kan bukserne skylde blødningen + revnen?

Svar:

Hej Vilma Jeg er glad for du skriver, så jeg kan forsøge at hjælpe med dine spørgsmål og bekymringer.

Til start vil jeg gerne beskrive hvad mødommen egentlig er for en størrelse. Ligesom alle andre dele af kroppen ser mødommen helt forskellig ud fra person til person. Hos nogle er det en tynd slimhindefold langs skedevæggen, som man aldrig mærker eller opdager. Hos andre kan den være sej og dække en større del af skeden. Så for at svare på dine første spørgsmål - man kan ikke som sådan ”miste” sin mødom, men hvis man har en sejere mødom, kan der komme små revner eller rifter i slimhinden, som eventuelt kan give en lille blødning. Det kan ske hvis man har samleje med penis, fingre eller redskaber eller hvis man bruger en tampon. Du fortæller at du fik finger uden på bukserne og at han ikke havde fingeren inde i skeden. Ud fra det tænker jeg at det er mindre sandsynligt at han har ramt slimhinden/mødommen, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes. Den lille blødning du har haft efterfølgende kan skyldes flere ting og jeg syntes du har gjort dig nogle gode tanker.

Det kan sagtens være at du har fået en lille rift på dine skamlæber eller ved skedeåbningen og det er rigtigt at man efter en skedesvamp kan have lidt sarte slimhinder, som hurtigere kan blive irriteret og bløde ved berøring.

Du kan eventuelt forsøge at undersøge dig selv med hænderne eller et spejl for at blive klogere på om du er rød/irriteret eller om der en rift? Den lille blødning kan selvfølgelig også bare være en hel normal menstruations blødning.

Håber at mit svar kan hjælpe dig!

stinas billede
Stina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål